Na cvičené úloze si vyzkoušíte vymodelovat čep metodou „hrnčířský kruh“.
Příspěvek navazuje na návod Začínáme ze Solid Edge: Jak vymodelovat čep vysunutím, kde se k tvorbě modelu přistupovalo metodou „vrstvený dort“.
Při postupu „hrnčířský kruh“ se model vytvoří prvkem Rotovat. Skica představuje průřez a obsahuje všechny entity, vazby a kóty. I když se tento postup může zdát efektivnější, informace obsažené v jediném náčrtu a prvku mohou komplikovat tvárnost a provádění změn.
![Založte nový dokument dílu a vyberte příkaz Čára ze záložky Domů → Kreslit](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/1-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Najeďte kurzorem do roviny ZX a vyčkejte, až se zobrazí oranžový čtverec se symbolem zámku. Stisknutím klávesy F3 uzamknete rovinu](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/2-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Kliknutím na rovinu krychle s textem Přední v pravém dolním rohu grafického prostředí se přepnete do pohledu kolmého na tuto rovinu](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/3-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Nakreslete průřez čepu pomocí čar a dbejte na správně orientovaný počátek souřadného systému zvýrazněný červenou šipkou](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/4-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Pomocí příkazu Rychlá kóta umístěný v gestech myši náčrt zakótujte. Gesta myši zobrazíte stisknutím levého tlačítka v grafické ploše a tažením požadovaným směrem. Ve výchozím nastavení řešení Solid Edge je příkaz Rychlá kóta umístěný vlevo – stiskněte pravé tlačítko myši v grafické ploše, táhněte doleva a vyberte příkaz pro tvorbu kót](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/5-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Klikněte levým tlačítkem na entitu, tažením myši umístěte pozici kóty a definujte velikost přímky](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/6-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Zakótujte celý náčrt tak, aby byl plně určený](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/7-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Klikněte do uzavřeného obrysu (průřezu čepu) a vyberte příkaz Rotovat ze záložky Domů → Kreslit.](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/10-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Tažením myši určíte úhel rotace](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/11-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Přesnou definici zadejte na klávesnici](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/12-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Vyberte příkaz Zaoblit](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/13-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Označte přechodovou hranu k zaoblení a zadejte velikost poloměru 1 mm](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/14-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
![Aktivujte příkaz Zkosení se stejnými odstupy. Označte hrany na modelu zvýrazněné červenou šipkou a zadejte velikost zkosení 1,5 × 45 stupňů](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/05/15-Solid-Edge-ST8-rotace-prvek-cep-modelovani-zakldy-tutorial-navod.jpg)
Model čepu uložte. Postup modelování „hrnčířský kruh“ můžete porovnat s metodou „vrstvený dort“ použitou v návodu Začínáme ze Solid Edge: Jak vymodelovat čep vysunutím