V tomto díle našeho seriálu si ukážeme, jak do knihovny materiálů přidat nový materiál – včetně textury a vlastností.

Správné přiřazení materiálu k danému objemovému tělesu ulehčí následnou práci při vytváření finálního fotorealistického snímku v rendereru KeyShot. Vytvořený materiál je vhodný i pro rychlé rozeznání jednotlivých těles při práci se sestavou.

Postup přidání nového materiálu

Pro názornou ukázku použijeme sestavu, kterou si můžete sami vytvořit podle návodu Začínáme se Solid Edge: Jak na modul Sestavy.

Abyste mohli pokračovat v tomto návodu, otevřete si dokument sestavy nebo jakoukoli jinou sestavu vytvořenou v řešení Solid Edge
Abyste mohli v tomto návodu pokračovat, otevřete si dokument sestavy nebo jakoukoli jinou sestavu vytvořenou v řešení Solid Edge
Klikněte na těleso, ke kterému chcete přiřadit nový materiál. V případě sestavy příruby označte víko příruby a klikněte pravým tlačítkem. Z nabídky vyberte příkaz Otevřít, abyste mohli editovat vybraný díl v novém okně
Klikněte na těleso, ke kterému chcete přiřadit nový materiál. V případě sestavy příruby označte víko příruby a klikněte pravým tlačítkem. Z nabídky vyberte příkaz Otevřít, abyste mohli editovat vybraný díl v novém okně
Vyberte příkaz Tabulka materiálů prostřednictvím Tlačítka aplikace → Vlastnosti
Vyberte příkaz Tabulka materiálů prostřednictvím Tlačítka aplikaceVlastnosti
V tabulce materiálů rozbalte složku Kovy → Ocel. Pravým kliknutím na složku Ocel vyvolejte kontextový panel a vyberte Nový materiál
V tabulce materiálů rozbalte složku KovyOcel. Pravým kliknutím na složku Ocel vyvolejte kontextový panel a vyberte Nový materiál
Ve složce Ocel se vytvořila nová položka Materiál 1. Pokračujte kliknutím na Spravovat styly….
Ve složce Ocel se vytvořila nová položka Materiál 1. Pokračujte kliknutím na Spravovat styly
Ve sloupci Styly vyberte Ocel. Na výběr máte dvě možnosti: vytvořit nový styl → tlačítko Nový nebo upravit stávající → tlačítko Upravit. Klikněte na tlačítko Nový….
Ve sloupci Styly vyberte Ocel. Na výběr máte dvě možnosti: vytvořit nový styl → tlačítko Nový, nebo upravit stávající → tlačítko Upravit. Klikněte na tlačítko Nový
Vyplňte pole Název a vyberte záložku Textura
Vyplňte pole Název a vyberte záložku Textura
V poli Textura stiskněte tlačítko Procházet…
V poli Textura stiskněte tlačítko Procházet
V okně Otevřít soubor vyhledejte adresář s názvem other. Po výchozí instalaci řešení Solid Edge ST9 vypadá cesta takto: C:\Program Files\Solid Edge ST9\Images\textures\other. V adresáři zvolte soubor cast_steel_00.jpg a klikněte na tlačítko Otevřít
V okně Otevřít soubor vyhledejte adresář s názvem other. Po výchozí instalaci řešení Solid Edge ST9 vypadá cesta takto: C:\Program Files\Solid Edge ST9\Images\textures\other. V adresáři zvolte soubor cast_steel_00.JPG a klikněte na tlačítko Otevřít
Dále můžete upravit měřítko → pole Měřítko podle typu vybraného materiálu vzhledem k velikosti tělesa (čím menší měřítko, tím bude textura vypadat věrohodněji). Pokud jste s nastavením spokojení, klikněte na tlačítko Použít a potvrďte úpravy tlačítkem OK
Dále můžete upravit měřítko → pole Měřítko podle typu vybraného materiálu a vzhledem k velikosti tělesa (čím menší měřítko, tím bude textura vypadat věrohodněji). Jste-li s nastavením spokojeni, klikněte na tlačítko Použít a potvrďte úpravy tlačítkem OK
Vyplňte mechanické a fyzikální vlastnosti nového materiálu. Pokud chcete přidat novou vlastnost, klikněte na příkaz Přidat vlastní vlastnost (označeno šipkou). Pokud jste vyplnili všechny požadované vlastnosti, vyberte Uložit a následně Použít na model
Vyplňte mechanické a fyzikální vlastnosti nového materiálu. Chcete-li přidat novou vlastnost, klikněte na příkaz Přidat vlastní vlastnost (označeno šipkou). Pokud jste vyplnili všechny požadované vlastnosti, vyberte Uložit a následně Použít na model
Nový styl materiálu se aplikuje na objemové těleso
Nový styl materiálu se aplikuje na objemové těleso

Soubor si uložte. Stejný způsobem můžete vytvářet a přidávat do knihovny další nové materiály.

Komentáře