Bruntálská průmyslovka slaví úspěchy při získávání evropských dotací. Letos se jí podařilo získat finance na rozvoj virtuální laboratoře. Ta poskytne studentům interaktivní fotorealistickou 3D prohlídku celé řady témat z oblastí strojírenství, dopravních prostředků, fyziky, chemie, biologie a počítačových sítí.

Virtuální realita je technologie, která vám dovolí stát se součástí děje. Jakmile nasadíte brýle, ocitnete se na jiném kontinentu, na Měsíci nebo v hlubokém vesmíru. Ačkoli je nastavení děje z hlediska programování a tvorby digitálních modelů časově náročné, princip virtuální reality je jednoduchý. Základem jsou stereoskopické brýle, které vytváří iluzi trojrozměrného světa. Snímač počítače zjišťuje, kam se uživatel s brýlemi dívá, a podle pohybu hlavy upravuje obraz. Můžete se tak rozhlížet ve virtuálním prostředí.

Na Střední průmyslové škole a Obchodní akademii v Bruntále vzniká unikátní projekt, jehož cílem je vybudovat virtuální laboratoř s 3D projekcí. Rozšíří představivost studentů u probírané látky a zvýší úroveň i kvalitu výuky. Projektový tým bruntálské průmyslovky má bohaté zkušenosti s tvorbou animací a videí z předchozího projektu Internetová škola II. Ten se zabýval tvorbou vizualizací a byl doplněn výkladem a komentářem garantů odborných předmětů. Kolektiv animátorů z tohoto projektu čerpá  již zpracované modely stěžejních strojních zařízení, jako jsou například čtyřdobý motor, planetová převodovka, parní turbína nebo lopatkové čerpadlo. Nechybí však ani modely z oblastí fyziky, chemie, biologie a počítačových sítí.

Virtuální laboratoř rozšíří studentům představivost o probírané látce. Foto: Jiří Pánek
Virtuální laboratoř rozšíří představivost studentů u probírané látky. Foto: Jiří Pánek

Digitální modely vymodelované v SolidWorksu a v řešení pro tvorbu vizualizací Cinema4D jsou dále upravovány v aplikaci Unreal Engine. Ta se často používá pro vývoj počítačových her. Právě zde probíhá úprava vizualizace modelu tak, aby umožnila vyučujícímu postupně skrývat díly digitálního modelu – od velkých součástí až po ty nejmenší komponenty. Názorným příkladem je model čtyřdobého spalovacího motoru. Pokud bude chtít vyučující hovořit o pístech nebo klikové hřídeli, ostatní komponenty změní na transparentní, nebo je skryje úplně. Nastavení textur a fotorealistických vzhledů modelů je samozřejmostí – modely jsou jako živé a studenti mají jedinečnou příležitost stát se součástí děje probíhajícího u spalovacího okruhu čtyřdobého motoru.

Vizualizace digitální modelu alternátoru. Foto: Jiří Pánek
Vizualizace digitálního modelu alternátoru. Foto: Jiří Pánek

S vlastní tvorbou a vývojem digitálních pomůcek je Střední průmyslová škola a Obchodní akademie v Bruntále mezi ostatními školami unikátní. Projektový tým tvoří profesionálové s dlouholetými zkušenostmi s modelováním, programováním, tvorbou, střihem animací a videí, za což vděčí škola především sama sobě – většina členů projektového týmu totiž školu vystudovala.

V současné době animátoři soustavně pracují na vývoji virtuální reality a zjišťují, že tvorba vizualizací stále nabízí otevřený prostor. Studenty středních škol je nutné inspirovat a je na učitelích, aby jim dokázali, že cesta k vědomostem může být zábavným objevováním dosud nepoznaného. Vždyť budoucnost se skrývá v technickém myšlení.

Bruntálští studenti získají jedinečnou příležitost stát se součástí virtuálních 3D projekcí v novém školním roce. Pokud však máte zájem získat informace o tomto projektu už dnes, sledujte internetové stránky Střední průmyslové školy a Obchodní akademie v Bruntále. Řešitelé projektu připravují seminář, na kterém představí virtuální laboratoř, včetně živých 3D projekcí doplněných zajímavou ukázkou vizualizace s virtuálními brýlemi Oculus Rift.

Živé ukázky na semináři doplní vizualizace s virtuálními brýlemi Oculus Rift. Foto: Jiří Pánek
Živé ukázky na semináři doplní vizualizace s virtuálními brýlemi Oculus Rift. Foto: Jiří Pánek

Komentáře