V poslední části návodu si názorně ukážeme, jak sloučit modely hřídele a ozubeného kola v jeden díl pomocí přímých úprav. Vytvoříme pastorkovou hřídel.

Abyste si mohli návod prakticky vyzkoušet, budete potřebovat modely hřídele a ozubeného kola. Vytvořte si je podle 1. a 2. kapitoly našeho seriálu.

Kapitoly:

  1. Postup modelování hřídele
  2. Konstrukce ozubeného kola
  3. Sloučení vícetělového dílu v jeden díl
V horní liště klikněte na ikonu Otevřít
V horní liště klikněte na ikonu Otevřít

Tip: Existující dokument můžete otevřít také klávesovou zkratkou Ctrl + O. Pokud jste s modelem nedávno pracovali, můžete použít klávesu R a vyhledat jej mezi naposledy otevřenými dokumenty.

Vyhledejte adresář C:\PASTORKOVÁ HŘÍDEL (1), vyberte model hřídele 2017-01-01 (2) a otevřete díl tlačítkem Otevřít (3)
Vyhledejte adresář C:\PASTORKOVÁ HŘÍDEL (1), vyberte model hřídele 2017-01-01.SLDPRT (2) a otevřete díl tlačítkem Otevřít (3)
V nabídce Vložit vyberte možnost Díl…
V nabídce Vložit vyberte možnost Díl…
V adresáři C:\PASTORKOVÁ HŘÍDEL vyberte model ozubeného kola 2017-01-02 a díl otevřete
V adresáři C:\PASTORKOVÁ HŘÍDEL vyberte model ozubeného kola 2017-01-02.SLDPRT a díl otevřete
Kliknutím do prostoru grafické plochy umístěte díl
Kliknutím do prostoru grafické plochy umístěte díl
Klikněte na malou černou šipku vedle příkazu Uložit a vyberte možnost Uložit jako. Vícetělový díl si uložte do adresáře C:\PASTORKOVÁ HŘÍDEL s názvem 2017-01-00 a uložení potvrďte tlačítkem Uložit
Klikněte na malou černou šipku vedle příkazu Uložit a vyberte možnost Uložit jako
Vícetělový díl si uložte do adresáře C:\PASTORKOVÁ HŘÍDEL s názvem 2017-01-00.SLDPRT a uložení potvrďte tlačítkem Uložit
Vícetělový díl si uložte do adresáře C:\PASTORKOVÁ HŘÍDEL s názvem 2017-01-00.SLDPRT a uložení potvrďte tlačítkem Uložit
Všimněte si, že ve FeatureManageru přibyla složka Objemová těla(2)
Všimněte si, že ve FeatureManageru přibyla složka Objemová těla(2)

Tip: Složka obsahuje dvě děla: hřídel a ozubené kolo. V případě potřeby můžete s modely pracovat, např. jedno z těl skrýt.

Pro výběr příkazů pro přesunutí těl a jejich sloučení musíte mít zobrazenou záložku Přímé úpravy. Pravým tlačítkem klikněte kamkoliv do šedé lišty CommandManageru a místní nabídky vyberte Přímé úpravy
Pro výběr příkazů pro přesunutí těl a jejich sloučení musíte mít zobrazenou záložku Přímé úpravy. Pravým tlačítkem klikněte kamkoli do šedé lišty CommandManageru a z místní nabídky vyberte Přímé úpravy

Tip: Příkazy pro přesunutí a sloučení těl naleznete v záložce VložitPrvky.

V záložce Přímé úpravy vyberte příkaz Přesunout/kopírovat těla
V záložce Přímé úpravy vyberte příkaz Přesunout/kopírovat těla
V PropertyManageru Přesunout/kopírovat tělo do pole Těla k přesunutí vyberte ozubené kolo. Označte válcovou plochu hřídele a ozubeného kola, vložte vazbu Soustředná tlačítkem Přidat
PropertyManageru Přesunout/kopírovat tělo do pole Těla k přesunutí vyberte ozubené kolo. Označte válcovou plochu hřídele a ozubeného kola, vložte vazbu Soustředná tlačítkem Přidat
Pokračujte označením čelní plochy obou dílů a vyberte vazbu Vzdálenost. Zadejte vzdálenost odsazení vybraných ploch 142,5 mm a přidejte vazbu tlačítkem Přidat
Pokračujte označením čelní plochy obou dílů a vyberte vazbu Vzdálenost. Zadejte vzdálenost odsazení vybraných ploch 142,5 mm a přidejte vazbu tlačítkem Přidat

Dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem a uložte dokument (Ctrl + S).

V záložce Přímé úpravy vyberte příkaz Kombinovat
V záložce Přímé úpravy vyberte příkaz Kombinovat
V PropertyManageru Kombinovat zvolte typ operace Sečíst. Do pole Těla ke spojení vyberte oba díly a potvrďte příkaz
PropertyManageru Kombinovat zvolte typ operace Sečíst. Do pole Těla ke spojení vyberte oba díly a potvrďte příkaz

Jelikož model obsahuje pouze jedno tělo, složka Objemová těla ve FeatureManageru zmizela. Model pastorkové hřídele je hotov. Uložte dokument (Ctrl + S).

Komentáře