Výzkumníci z univerzity v Marylandu zjistili, že si uživatelé lépe pamatují informace, pokud jsou prezentovány ve virtuálním prostředí. Na studentech testovali, zda se lépe učí prostřednictvím virtuální reality, nebo tradičních platforem, jakými jsou počítač či tablet. Jejich výsledky byly nedávno zveřejněny v časopise Virtual reality.

Čtyřicet respondentů převážně z marylandské univerzity se pokoušelo zapamatovat si objekty či předměty umístěné v tzv. paměťovém paláci. Výzkumný použil k pokusu imaginární místo – budovu nebo město.

Výsledky studie ukázaly celkově 8,8procentní zlepšení při použití brýlí na virtuální realitu, což je dle tvůrců studie významné číslo. Podle zástupců českých technologických společností bude mít technologie virtuální reality v rámci vzdělávání stále větší význam, pokud se najde jejich praktické využití při výuce.

S virtuální realitou neroste pouze lepší paměťová inteligence. Už nyní se například studenti medicíny učí ve virtuální realitě bezpečně operovat nebo běžně existuje software, který pomáhá odbourat strach z výšek. V Česku využívá virtuální realitu například Střední průmyslová škola a Obchodní akademie v Bruntále pro výuku technických oborů. Studenti se v učebně virtuální reality dívají do útrob spalovací turbíny nebo sledují průběh spalování v motoru.

Virtuální realita by se brzy mohla stát standardní školní pomůckou na českých školách. Čím levnější bude hardware, tím rychleji se bude technologie do školství zavádět. Uvedený výzkum je zajímavý, ale na druhou stranu jiné výzkumy ukazují, že když do procesu učení zapojíme informační technologie, lidé si pamatují méně. Jako by se mozek spoléhal na externí výpočetní kapacitu.

Komentáře