Jak vymodelovat terén z mapových podkladů společnosti Google, jsme si ukázali v první kapitole. Podívejme se společně na druhou možnost, kterou je využití kontur, čar a křivek.
Kapitoly:
- Modelování terénu z dostupných 3D dat
- Modelování terénu pomocí konstrukčních nástrojů
Pro modelování terénu z kontur, čar a křivek se používají funkce Sandbox. Nástroje jsou k dispozici v záložce Draw → Sandbox, případně přímo v panelu nástrojů.
Na výběr jsou dvě funkce:
- From Contours (Z kontur),
- From Scratch (Ze sítě).
![Sandbox – Draw](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/02-SketchUp-teren-Sandbox-Draw.jpg)
Funkce From Contours dokáže z kontur, tedy čar a křivek, vytvořit plastickou plochu – terén. Pro využití funkce je třeba mít k dispozici výše uvedené prvky, představující vrstevnice, nebo obdobné prvky charakterizující daný profil terénu.
![Vstupní křivky](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/11-SketchUp-teren-Sandbox-krivky.jpg)
Máte-li k dispozici potřebné prvky, tak není pak nic snazšího, než je vybrat a kliknout na funkci From Contours. Dojde k vytvoření terénu.
![Vytvoření terénu ze vstupních křivek](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/12-SketchUp-teren-Sandbox-plocha.jpg)
V tuto chvíli je vytvořen terén z pomocí vstupních křivek.
Nemáte-li k dispozici vstupní prvky, vyberte funkci From Scratch. Ta již nepotřebuje téměř žádná vstupní data. Její princip spočívá v tvorbě sítě daných rozměrů, následně je editovaná dle potřeby pro vytvoření potřebného terénu.
![Síť v modelovém prostoru](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/13-SketchUp-teren-Sandbox-From-Scratch.jpg)
Funkce pro editaci terénu jsou k dispozici v záložce Tools → Sandbox, nebo přímo v panelu nástrojů.
![Panel nástrojů Sandbox – Tools](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/03-SketchUp-teren-Sandbox-Tools.jpg)
Jak je z obrázku výše patrné, základní funkce k editaci terénu jsou:
- Smoove (Táhnutí),
- Stamp (Obtisk půdorysu na terén a následné vytažení terénu),
- Drape (Překrytí),
- Add Detail (Zjemnění sítě),
- Flip Edge (Obrácení hrany).
Funkce Smoove umožňuje na libovolném průměru (poloměru) vytažení sítě terénu nahoru („na kopec“) nebo dolů („do údolí“). Užití funkce Smoove popisují následující obrázky.
![Smoove – poloměr 5000 mm (červená kružnice)](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/14-SketchUp-teren-Sandbox-From-Smoove.jpg)
![Funkce Smoove „na kopec“](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/15-SketchUp-teren-Sandbox-From-Smoove-2.jpg)
![Funkce Smoove „do údolí“](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/16-SketchUp-teren-Sandbox-From-Smoove-3.jpg)
Funkce Stamp umožňuje obtisk a následné vytažení terénu pod objektem umístěným nad terénem směrem k objektu. Toto vytažení je možné provést s náběhem (hodnota Offset > 0 jednotek) nebo bez náběhu (Offset = 0 jednotek).
Následující obrázky představují výsledky užití funkce Stamp.
![Stamp bez Offsetu](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/17-SketchUp-teren-Sandbox-From-stamp-bez-offset.jpg)
![Stamp s Offsetem](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/18-SketchUp-teren-Sandbox-From-stamp-s-offset.jpg)
Díky užití funkce Drape je možné promítnout objekt umístěný nad terénem na povrch terénu.
![Drape před použitím funkce](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/19-SketchUp-teren-Sandbox-drape-1.jpg)
![Drape po použití funkce](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/20-SketchUp-teren-Sandbox-drape-2.jpg)
Předposlední funkcí Sandboxu je funkce Add Detail (Zjemnění sítě). Užitím této funkce dojde k detailnějšímu prokreslení sítě a tím se zpřesní geometrický model terénu – viz obrázky níže.
![Add detail před užitím funkce](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/21-SketchUp-teren-Sandbox-add-detail-1.jpg)
![Add detail po užití funkce](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/23-SketchUp-teren-Sandbox-flip-edge-1.jpg)
Poslední editační funkcí je funkce Flip Edge (Obrácení hrany). Tato funkce umožňuje obrácení vybrané hrany tak, že se přesmykne koncový a počáteční bod hrany do protilehlých vrcholů čtyřúhelníku. Toto obrácení pak umožnuje flexibilnější editaci terénu.
![Flip Edge před užitím funkce](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/23-SketchUp-teren-Sandbox-flip-edge-1.jpg)
![Flip Edge po užití funkce](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/24-SketchUp-teren-Sandbox-flip-edge-2.jpg)
Znalost modelování terénu s sebou přináší i možnost vymodelovat si další reliéfní prvky. Může se jednat např. o polštáře do předsíně.
![Užití funkcí k vytvoření terénu pro zhotovení polštáře](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/27-SketchUp-teren-polstar.jpg)
Tip: Vymodelované objekty vyhladíte funkcí Soften/Smoothen Edges (Změkčit/Vyhladit hrany). Spustíte ji kliknutím na příslušný objekt (terén) pravým tlačítkem. V nastavení je pak třeba zadat požadované hodnoty.
![Soften/Smoothen Edges před použití funkce](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/25-SketchUp-teren-Soften-Smoothen-Edges-1.jpg)
![Soften/Smoothen Edges po použití funkce](http://www.konstrukter.cz/wp-content/uploads/2016/04/26-SketchUp-teren-Soften-Smoothen-Edges-2.jpg)