Mezinárodní soutěž vypsaná časopisem AutoDesign&Styling za podpory společnosti Dassault Systèmes přilákala 80 designérů ze 23 zemí.

Zadáním byl návrh ekologického vozu taxislužby, který by se mohl stát významným rysem moderní Prahy. Autorem vítězného návrhu Visitor je Diego García ze Španělska. Na dalších místech se umístili Čech Josef Ludvík Böhm a Polák Jakub Jodlowski.

1. místo: Diego García

2. místo: Josef Ludvík Böhm

3. místo: Jakub Jodlowski

 

(Zdroj: Tisková zpráva)

 

Koncept Visitor zvítězil v mezinárodní designérské soutěži o pražské taxi

Praha, 10. října 2011 – Vítězem Dassault Systèmes Design Challenge, jejíž účastníci měli za úkol navrhnout podobu nového pražského taxi, se stal Španěl Diego Garcia s elektrickým konceptem Visitor. Druhou cenu v soutěži konané pod záštitou pražského primátora získal projekt Call-e českého designéra Josefa Ludvíka Böhma, který spojil výhody autobusu a automobilu. Třetí místo obsadil odvážně futuristický koncept Cheers, v jehož návrhu Jakub Jodlowski z Polska využil tramvajové vedení i netradiční korkový materiál.

Do mezinárodní soutěže pro mladé autory do 35 let pořádané společností Dassault Systèmes a časopisem AutoDesign&Styling se zapojilo 80 designérů z 23 zemí. Jejich zadáním bylo představit ekologickou vizi, v rámci níž by se taxi stalo dalším z výrazných symbolů Prahy. Do finále se probojovalo 23 špičkových projektů. Porota vedená automobilovou designérkou Anne Asensio z nich vybrala vítěze, kteří si rozdělili celkovou odměnu ve výši 1 800 eur.

„Koncept Visitor u poroty zabodoval nejen moderním a sympatickým designem, který zahrnuje řešení exteriéru, interiéru a grafického ztvárnění, ale i smyslem pro realitu a proveditelnost,“ vysvětlila Anne Asensio, viceprezidentka společnosti Dassault Systèmes. „Při hodnocení projektů jsme se snažili najít ta nejlepší řešení i z pohledu jejich potenciálních uživatelů. Velmi důležitý pro nás byl také soulad s pražským prostředím.“

„Hlavními kritérii, kterými se porota řídila byla jednoduchost, výjimečnost, spotřebitelská skromnost, estetická kvalita a spojení s Prahou,“ doplňuje Radek Laube, šéfredaktor originálního českého časopisu AutoDesign&Styling. „Naší ambicí bylo najít takový design, který by ukázal jak si mladí designéři z celého světa představují vozy pražské taxislužby blízké budoucnosti.“

Projekt vítězného elektrického taxi Visitor vychází vstříc potřebám návštěvníků Prahy, kteří si nechtějí nechat nic ujít ani během cesty do hotelu nebo na letiště. Bohaté prosklení a základní jednoduchý tvar nabízí maximální prostor pro cestující. Velká výška zajišťuje pohodlný nástup a zároveň zlepšuje výhled, protože cestující se během jízdy mohou podobně jako v autobuse postavit. Přátelský design exteriéru propojuje s Prahou barevné schéma, které je inspirováno béžovými omítkami malostranských domů a jejich tmavšími podezdívkami. Visitor velikostně odpovídá automobilu segmentu C.

Zvolený tvar projektu Josefa Ludvíka Böhma, jenž obsadil druhé místo, maximalizuje využití interiéru, pojme až šest cestujících a lze jej přizpůsobit i pro přepravu nákladu. Dovnitř se nastupuje posuvnými dveřmi a nechybí ani rampa pro invalidní vozík. Velké prosklené zatmavovací stěny v sobě zrcadlí obraz města. Volné plochy karoserie mohou sloužit jako komunikační prostředek pro promítání reklam a dalších sdělení. Čtveřice zakrytých kol umožňuje otáčení kolem svislé osy. Kola pohání elektromotory napájené z baterií a solárních článků ukrytých na střeše vozidla. Projekt zaujal porotu svým čistým a moderním designem exteriéru a důrazem na komunikaci s okolím.

Praha má jednu z nejhustších sítí tramvajového vedení a toho v projektu Cheers na třetím místě využil Jakub Jodlowski. Pokud jeho taxi jede po trase, jíž vede tramvajová trať, odebírá energii z vedení. Řidič sedí v samostatné „věži“, jež odráží charakter stověžaté Prahy, ale má i praktický význam. Vozidlo délky fabie má pozoruhodný interiér, kterému vládne korek. Spojení korku a tmavého skla kabiny, jejíž tvar evokuje český křišťál, vytváří zajímavý kontrast. Porota ocenila komplexnost a promyšlenost řešení celého projektu, stejně jako profesionální prezentaci.

Designérskou soutěž „Dassault Systèmes Design Challenge“ vyhlásil poskytovatel 3D softwarových řešení Dassault Systèmes a časopis AutoDesign&Styling v únoru letošního roku. Vedle Anne Asensio a Radka Laubeho zasedli v její porotě manažer Dassault Systèmes pro automobilový průmysl Miloš Korvas, designéři Stanislav Hanuš a Jan Dědek, Jiří Hulák z Národního technického muzea v Praze a Jana Vinšová z občanského sdružení Czechdesign.cz. Sedmičlenná porota se sešla v Národní technické knihovně 5. září. Video z jejího zasedání včetně krátkých rozhovorů najdete zde. Rozsáhlé prezentace nejen vítězných projektů nabízí aktuální číslo časopisu AutoDesign&Styling.

O pořadatelích

Dassault Systèmes je přední světový dodavatel 3D a PLM (Product Lifecycle Management) řešení, která dodává více než 130 000 zákazníků v 80 zemích světa. Na trhu softwarových aplikací působí už od roku 1981. Dassault Systèmes nabízí trojrozměrnou vizi celého životního cyklu produktu od návrhu a testování přes údržbu až po recyklaci.

Portfolio Dassault Systèmes zahrnuje řešení CATIA pro virtuální navrhování výrobku, DELMIA pro virtuální výrobu, SIMULIA pro virtuální testování, ENOVIA pro globální kolaborativní řízení životního cyklu produktů, EXALEAD pro aplikace založené na vyhledávání, SolidWorks pro trojrozměrný mechanický design a 3DVIA pro trojrozměrnou „živou zkušenost“.

Časopis AutoDesign&Styling je vizuálně pojatým prémiovým časopisem, který už šestým rokem nabízí svým čtenářům neotřelý pohled na automobilový design. Vášeň pro krásné tvary je hlavním pojítkem originálního českého časopisu. Na jeho stránkách lze proto odhalit často překvapivá spojení napříč celým odvětvím designu, nebo vypátrat zdroje inspirace úspěšných designérů. Od čtvrté sezóny časopis vychází s českoanglickými texty. V každém čísle na čtenáře čekají exkluzivní rozhovory s předními designéry, nejvýraznější automobilové novinky, reportáže ze zajímavých akcí, portréty legendárních tvůrců a mnoho dalších inspirativních článků.

Fakta o Dassault Systèmes Design Challenge

600 zaregistrovaných designérů, 80 soutěžních projektů, 23 národností

1. cena 1000 €, 2. cena 500 €, 3. cena 300 €

Komentáře