Svůj byznys postavili na softwaru značky Autodesk a byla to trefa do černého. Dnes je CAD Studio jeho největším partnerem ve střední Evropě a zároveň jedním z největších dodavatelů CAD softwaru v Česku.

Historie CAD Studia je na české poměry nezvykle pestrá z hlediska mnoha akvizic, jež firmu formovaly až do dnešní podoby, která se vyznačuje také jejím původním názvem, pod nímž byla založena v roce 1991, ačkoliv jej v průběhu doby několikrát změnila. Tím hlavním jsou ale v této společnosti lidé, kteří pomáhali definovat český svět konstruování a projektování, neboť mnozí z nich vyrůstali na obligátním AutoCADu, jenž je dosud jedním z masivních pilířů nabídky této společnosti. Svého úspěchu, kdy i v dnešní době dokáže růst v obratu dvouciferným tempem, by však nedosáhla, pokud by nedokázala nad rámec profesionálního softwaru od Autodesku nabídnout zcela zásadní přidanou hodnotu v podobě robustního know-how, vlastního vývoje pomocných aplikací nebo široké technické podpory, jejímž důsledkem je i oborový český fenomén, portál CADforum.cz.

K ohlédnutí za budováním této úspěšné firmy jsme v rozhovoru vyzvali jednoho z jejích zakladatelů Vladimíra Michla a současného výkonného ředitele Jana Bintera.

Pokud se pokusíte vcítit do sebe sama na počátku devadesátých let, když jste začínali působit v oblasti CAx softwaru, dovedete si vzpomenout, jestli jste tehdy měli nějaké představy, čeho byste v této chtěli dokázat?

Vladimír Michl: Na počátku firmy jsme plány a strategie řešili docela intenzivně, ale ve zpětném pohledu byly detaily oněch představ někdy až legrační. Ekonomická naivita byla pro tu dobu typická, ale trh byl prázdný – byl prostor dělat chyby. Nicméně naše tehdejší představy se zhruba naplnily a rychlý vývoj v 90. letech hodně často naše původní představy předčil.

Pamětníci si dosud rádi vybaví brněnský veletrh informačních technologií Invex, na kterém býval pavilon A po mnoho let plný firem dodávajících CAD software a CAD Studio mezi nimi nechybělo
Poprvé na Invexu. Pamětníci si dosud rádi vybaví brněnský veletrh informačních technologií Invex, na kterém býval pavilon A po mnoho let plný firem dodávajících CAD software a CAD Studio mezi nimi nechybělo

Před nějakou dobou jste pořádali soutěž, která měla odhalit nejstarší plotr používaný v českých konstrukčních kancelářích. Narazili jste tehdy na tiskárnu z roku 1988. Jak moc jsou v tomto ohledu podle vás čeští uživatelé konzervativní – a to nejen v oblasti hardwaru, ale také CAD/AEC/GIS softwaru?

Vladimír Michl: Ve srovnání třeba s Německem nejsou Češi příliš konzervativní, rádi zkoušejí nové věci. Ale je třeba odlišit konzervativnost v názoru – co funguje, neměním – a konzervativnost z nutnosti – měnil bych, ale nemám na to. Třeba ze statistik testování nových technologií na Autodesk Labs vycházejí Češi a Slováci v celosvětovém srovnání jako hodně aktivní průzkumníci novinek.

Dlouhodobě se věnujete čtyřem základním oborům – strojírenství, stavebnictví a architektuře a geoinformatice. Jak se v každém z těchto tří segmentů za uplynulé čtvrtletí trh vyvíjel a měnil a jak hodnotíte jeho současný stav?

Jan Binter: Z dlouhodobého pohledu si strojírenství již prošlo přechodem na 3D a dnes řeší více zvyšování efektivity vnitřních procesů, zejména s ohledem na správu dat, simulace apod., zatímco stavebnictví vlivem oddělení projekce od realizace teprve svět 3D objevuje a projekční firmy postupně přechází na 3D projektování s nástroji BIM.

Změnil se po dobu vaší existence charakter aktivit, které musí dodavatel CAD softwaru vykonávat, aby se udržel na trhu a prosperoval?

Vladimír Michl: Změnil se významně. V 90. letech se naše aktivity točily kolem samotné distribuce softwaru a jeho instalace. Dnes poskytujeme daleko více služeb, aktivit na webu, implementačních služeb i vývoj vlastního softwaru. Co se nemění, jsou školení a technická podpora.

Jan Binter: V 90. letech si málokdo nainstaloval CAD sám, dnes instalace není problém, ale je zájem o služby, jako jsou metodiky, specializovaná školení, analýzy či správa dat. Jdou mnohem víc do hloubky zákaznických problémů.

Společnost Autodesk, jejíž produkty představují jádro vašeho portfolia, již několik let usilovně rozvíjí aktivity v oblasti cloudových aplikací, přičemž cloud jako takový je pro mnohé české firmy dosud zakázané slovo. Jaký význam mají cloudové aplikace Autodesku ve vaší nabídce a vyvíjí se nějak jejich přijímání zdejšími zákazníky?

Vladimír Michl: Ano, pro řadu lidí je zatím „cloud“ takřka sprosté slovo, ale nebudeme se mu uměle vyhýbat. Chceme vždy nabízet to, co podle našeho názoru zákazníkům skutečně pomáhá v efektivitě. Tedy i cloudové nástroje tam, kde mají význam. A i ti nejzatvrzelejší popírači cloudu – možná nevědomky – řadu cloudových technologií každodenně využívají, často i v hodně citlivých oblastech, jako je e-mail, bankovnictví, sociální sítě, dopravní zpravodajství, mapy atd.

Jan Binter: V nabídce cloudových nástrojů je řada velmi zajímavých a podařených aplikací za poměrně nízké ceny, takže je jen otázkou času, kdy jejich využití bude u nás významnější.

Letos v březnu na konferenci OTC v Las Vegas Autodesk oficiálně přivítal CAD Studio v „klubu“ partnerů, kteří s ním spolupracují alespoň 25 let. Na ceremoniálu se početná delegace CAD Studia fotila s představiteli Autodesku Stevem Blumem, Rolandem Zellesem a Walterem Dopplmairem
Čtvrt století s Autodeskem. Letos v březnu na konferenci OTC v Las Vegas Autodesk oficiálně přivítal CAD Studio v „klubu“ partnerů, kteří s ním  spolupracují alespoň 25 let. Na ceremoniálu se početná delegace CAD Studia fotila s představiteli Autodesku Stevem Blumem, Rolandem Zellesem a Walterem Dopplmairem

V současné době se docela zásadně mění způsob pořizování softwarových produktů, které už Autodesk hodlá jen pronajímat. Jak na tyto změny obchodního přístupu reagují uživatelé?

Vladimír Michl: Ono se toho pro stávající zákazníky příliš nezměnilo. Ti už nyní z valné většiny využívají předplatné, tzv. Maintenance, a to se nemění. Pro nové zákazníky je to spíše příjemná změna znamenající levnější pořízení produktů – místo investice navíc jen formou nákladů. Ty dosáhnou výše původní investice typicky až zhruba za šest let, což je pro většinu firem za horizontem plánování. Největší zásah to znamená pro ty, co byli zvyklí upgradovat třeba po pěti letech. Ale i ti často zjišťují, že menší pravidelný poplatek je stravitelnější než jednorázová investice. Hlavní je, aby zakoupený software zákazníkovi přinášel efekt a vynaložené prostředky se mu rychle vrátily.

Jan Binter: Zákazníci do budoucna změní pohled na vlastnictví licence a pak ocení flexibilitu. Snadno změní počet licencí i složení softwaru, který bude lépe odpovídat tomu, jak se firma vyvíjí.

Co pro vás za těch 25 let budování CAD Studia a komunikace se zákazníky představovalo dosud největší výzvu?

Jan Binter: Spojení společnosti Dagis a CAD divize Xanadu bylo téměř budováním nové firmy. Dnes všichni vzpomínají s úsměvem na to, jak jsme přivedli dva nic netušící, do té doby tvrdě konkurenční tábory, na jedno místo. Nebylo jednoduché jim myšlenku dobře podat a bez větších výpadků pokračovat jako jedna firma.

Dobová reklama CAD Studia z 90. let je zajímavá mimo jiné tím, že tehdy ještě nebylo zvykem uvádět (a používat) jakékoliv elektronické kontakty, ať už e-mail nebo odkaz na web
Česká základna CADu. Dobová reklama CAD Studia z 90. let je zajímavá mimo jiné tím, že tehdy ještě nebylo zvykem uvádět (a používat) jakékoliv elektronické kontakty, ať už e-mail nebo odkaz na web

Co považujete za největší dosavadní úspěch CAD Studia?

Vladimír Michl: Mezinárodní prestiž, celou řadu zahraničních zákazníků.

Jan Binter: Dokázali jsme potlačit komoditní prodej a výrazně tím podpořit prodej řešení s vysokou přidanou hodnotou. Po vzniku CAD Studia jsme vybudovali úplně novou divizi pro stavebnictví a poměrně rychle jsme se v této oblasti stali jedničkou na českém trhu. Implementace PDM systémů, včetně našeho vývoje standardizovaných „connectorů“, patří do evropské špičky a jako jedni z mála na světě implementujeme technologii ETO. Dlouhodobě úspěšné jsou naše nadstavbové aplikace pro produkty od Autodesku.

Vaší společnosti se dlouhodobě dobře daří, váš obrat meziročně stále roste – vloni o 14 % na více než 300 milionů korun. Lze na českém trhu takovým tempem růst i do budoucna?

Jan Binter: V obratu nás čeká pokles, který je daný ukončením prodeje trvalých licencí. Nahradí je levnější pronájmy. Z hlediska našeho úspěchu jsou ale podstatné počty licencí a objem služeb, kde očekáváme růst i do budoucna. PDM ve strojírenství ještě hodně zákazníkům pomůže vyřešit řadu problémů, pak je prostor v oblasti simulací, CAM a ETO. Ve stavebnictví nás ještě stále čeká přechod na BIM – nejen u projekčních firem, které jsou našimi tradičními zákazníky, ale i u stavebních firem a developerů, kteří zatím o možnostech informačního modelu budovy v této oblasti mnoho neví.

Vladimír Michl: Prostor pro další růst vidím v oblasti služeb. V poslední době jsme například zintenzivnili vývoj vlastních aplikací pro CAD, BIM, GIS i PDM – viz např. TwiGIS, BIMForMe, EPLAN-Vault Connector, Civil Tools, Revit Tools nebo portál BIMfo.cz.

Největší český web pro uživatele CAD softwaru značky Autodesk ve své původní podobě z roku 2001, která již tehdy obsahovala placenou „VIP“ zónu. Dnes má tento portál kolem 700 tisíc registrovaných uživatelů, Češi a Slováci tvoří zhruba desetinu
Hiostorické CADForum.cz. Největší český web pro uživatele CAD softwaru značky Autodesk ve své původní podobě z roku 2001, která již tehdy obsahovala placenou „VIP“ zónu. Dnes má tento portál kolem 700 tisíc registrovaných uživatelů, Češi a Slováci tvoří zhruba desetinu

Váš portál CADforum.cz patří k nejpoužívanějším webům pro uživatele CAD softwaru na světě. Hned několik komunitních webů se stejnou cílovou skupinou se v nedávné minulosti stalo předmětem akvizic ze strany velkých technologických firem (například Grabcad.com, který koupila od estonských tvůrců firma Stratasys údajně za 100 milionů dolarů). Jaké plány s CADforum.cz máte do budoucna vy?

Vladimír Michl: Cíle těchto samostatně stojících portálů byly trochu odlišné. CADfórum je prozatím hodně spojeno s CAD Studiem a jeho obchodními aktivitami, představuje především jeden z nástrojů poskytované technické podpory. Pravda, „trochu“ s mezinárodním přesahem, protože zde máme už 700 tisíc registrací.

Máte pro CAD Studio nějakou konkrétní strategickou vizi, kam by se měla společnost ubírat v následujících letech?

Vladimír Michl: Významně se mění obor strojírenské i stavební výroby. Tyto změny umíme podpořit našimi CAx technologiemi. Otevírají se širší možnosti propojení a integrace CAx technologií do výrobních i obchodních procesů firem a tyto technologie jsou zároveň cenově dostupnější i pro malé firmy. To jsou hlavní oblasti, kterým se chceme věnovat.

Jan Binter: Dlouhodobě chceme být jedničkou na trhu ve všech oblastech, kterým se věnujeme, posilovat odbornost, zacílení a být vedoucím hráčem v implementaci nových technologií do praxe.

Obrazový doprovod poskytla společnost CAD Studio (www.cadstudio.cz).

Rozhovor byl publikován v magazínu Konstruktér 1/2016.

Komentáře