Programátor Benjamin Nortier si k loňským Vánocům nadělil jednoduchou 3D tiskárnu a narazil na problém – neexistenci vhodného softwaru pro 3D modelování, který by využil k produkci svých vlastních výrobků. Dlouho neváhal a začal takovou aplikaci sám programovat.

Hledaný program měl splňovat několik kritérií – měl být levný nebo zcela zdarma, případně jako open source, měl být parametrický a umožňovat tvorbu a modifikace 3D modelů prostřednictvím zadávání proměnných a měl mít snadno ovladatelné uživatelské rozhraní.

Ačkoliv od dob nedávno minulých je situace na poli volně dostupného 3D softwaru radikálně přívětivější a na výběr jsou dobré tři desítky aplikací, z nichž mnohé nabízejí i velmi širokou funkčnost a výkonné nástroje pro modelování a vizualizace, žádný není primárně vhodný pro tvorbu parametrických modelů a spolupráci se 3D tiskárnou. Společnou charakteristikou mnoha z nich jsou buď velmi omezené možnosti, anebo naopak složité ovládání.

Protipólem jsou profesionální softwarové nástroje, které parametrické modelování zvládají stejně hladce jako komunikaci s 3D tiskárnami. Na ně však klasický uživatel „domácí“ 3D tiskárny, jako je například MakerBot Thing-o-Matic, prodávané za dvanáct set dolarů, těžko finančně dosáhne. Řeč je o špičkových CAD systémech s cenami v řádech statisíců korun za licenci.

Benjamin Nortier se tedy rozhodl naprogramovat svoji vlastní aplikaci, jež vyhoví jeho představám. Ty shrnul do tří klíčových kategorií:

  • Dostupnost: Program je open source, je dostupný cenově i technicky – funguje jako webová služba, kterou lze spustit v běžném internetovém prohlížeči. Autor se ohlíží na to, aby byl dostupný například i ve „venkovské škole s omezeným internetovým připojením“.
  • Výkonnost: Program musí být založen na silném výpočetním jádru pro objemové modelování, využívajícím tzv. „boundary representation“ (BRep), díky čemuž jsou vytvářené modely matematicky komplexní a podporují pokročilé geometrické operace.
  • Modernost: Moderní podle Nortiera znamená připravené pro internet a se stabilním aplikačním rozhraním (API), a také připravené pro další rozvoj ze strany uživatelů a dalších dodavatelů technologií.

Ačkoliv se vývoji této aplikace věnuje Benjamin Nortier sám, jako jednotlivec, a nemá za sebou žádnou silnou korporaci, jež by ho v jeho úsilí podporovala, již po několika málo týdnech od prvního nápadu na svém blogu www.1011ltd.com představil videoukázku rodícího se funkčního webového softwaru, ve kterém s pomocí parametrických nástrojů v prohlížeči Google Chrome modeluje ozubené kolo, jež následně exportuje do formátu STL a úspěšně vytiskne na své 3D tiskárně.

Webová aplikace pro parametrické 3D modelování, kterou vyvíjí Benjamin Nortier.

Pro vykreslování modelů program využívá technologii HTML5 WebGL, uživatelské rozhraní je ovládáno univerzálním JavaScriptem. Samo objemové modelování se opírá o open source modelovací jádro OpenCascade naprogramované v jazyku C++.

Zatím bezejmenný projekt, jehož první rysy můžete vidět na zveřejněném videu, je dost možná začátkem nové éry 3D modelování, které bude dostupné pro každého a navíc přispěje k rozšíření 3D tiskáren mezi „běžné“ počítačové uživatele. Poptávku po podobných aplikacích totiž v poslední době předpovídají i samotní dodavatelé 3D tiskových zařízení.

(Zdroj: 1011ltd.com)

Komentáře