Když vyvíjíte nástroje, které má používat někdo jiný, musíte maximální možnou měrou pochopit podstatu práce svého zákazníka. Ve firmě Dassault Systèmes přesně toto umí, což dokazuje i jejich vlastní prototyp luxusního automobilu.

Dassault Systèmes je po SAPu druhým největším producentem softwaru v Evropě. Počítačové aplikace této firmy používají špičkoví výrobci všeho možného, od obalů na šampony po konstruktéry raketoplánů. Vize této francouzské společnosti se již několik let opírá o pojem 3D Experience, jehož podstatou je nabídnout trhu takové softwarové nástroje, které jim umožní výrobky nejen spolehlivě vyvíjet, ale zatáhnout do tohoto procesu také budoucí zákazníky a vedle simulací pevnosti či ergonomie otestovat též potenciál výrobku z hlediska jeho komerční úspěšnosti.

Na platformě 3D Experience vznikl detailní digitální prototyp sportovního automobilu, který pak jeho tvůrci vytvořili na 3D tiskárně.
Na platformě 3D Experience vznikl detailní digitální prototyp sportovního automobilu, který pak jeho tvůrci vytvořili na 3D tiskárně.

Technická podstata 3D Experience staví na softwarové platformě V6, která ve sjednocujícím rozhraní propojuje obrovské množství specializovaných aplikací pro podporu vývoje výrobků. Těmi klíčovými jsou pak například systémy Catia nebo Enovia – v průmyslu velmi dobře známé. Co však už průmysl tak dobře nezná, jsou široké možnosti platformy V6, která je z hlediska technologické vyspělosti zcela „jinou ligou“, než předcházející V5.

Modrá je dobrá

Aby 3D Experiece více zaujala zákazníky z řad výrobců v automobilovém průmyslu, rozhodli se v Dassault Systèmes využít interního potenciálu a dali dohromady projekt s názvem Bleu, v jehož modrých odstínech vznikl prototyp sportovního automobilu. Smyslem této designové studie bylo demonstrovat možnosti platformy V6 s návazností na obchodní přístup 3D Experience, se zahrnutím různých profesí, přičemž všichni používali software od Dassault Systèmes.

Postupně se tak od digitálních skic přes koncepční model, proporční studie, aerodynamický model a detaily dostali až k funkčnímu prototypu, jenž byl vytvořen z různých materiálů na 3D tiskárně Objet260 Connex. Třešničkou na dortu pak bylo to, že tvůrci projektu poskytli na komunitním webu swym.3ds.com 3D data vyvinutého automobilu volně ke stažení.

Připravil Jan Homola s využitím podkladů od společností Dassault Systèmes a Stratasys.

www.3ds.com/bleu

Komentáře