Na konci října 2016 uspořádala společnost Dassault Systèmes v Berlíně odborné fórum. S ohledem na nově vznikající obchodní modely bylo setkání tematicky zaměřeno na podnikání v éře zkušeností a na implementace Průmyslu 4.0 a Internetu věcí do výrobního prostředí firem.
Kapitoly:
- Reportáž z místa konání
- 3D Experience Forum 2016 na fotografiích
- Videoreportáž (anglicky)
Nové obchodní modely
Neobyčejně vizionářská společnost Dassault Systèmes v rámci svého dlouhodobého plánu s úspěchem vyvíjí řadu nových produktů. Neustálý rozvoj digitalizace ovlivňuje chod firem po celém světě, jelikož se současně mění i inženýrství, logistika, výrobní stroje, výrobní kapacity nebo způsob, jakým využíváme informace a zpracováváme data. Kromě toho se digitalizace propojuje s iniciativou Průmysl 4.0, která úzce souvisí s vývojem, přípravou a realizací výroby i uvedením výrobků na trh. To znamená, že různé informační systémy mohou komunikovat mezi sebou navzájem, což nutně souvisí s optimalizací a sloučením mnoha průmyslových oborů. S použitím moderních digitálních nástrojů získávají společnosti jasnou strategii jak a kam umístit výrobky na celosvětovém trhu.
Pro uspořádání letošního středoevropské setkání 3D Experience Forum 2016 zvolila společnost Dassault Systèmes prostory s příjemnou atmosférou ve Westhafen Event and Convention Center, přístavu pro nákladní lodě. Odborné fórum zahájil Andreas Barth, výkonný ředitel společnosti Dassault Systèmes. Po přivítání položil ihned obecenstvu otázku a odpověděl na ni: „Kam se dostala současná digitalizace a jaká je její budoucnost? – O tom je letošní odborné 3D Experience Forum.“
Digitalizace je nezastupitelná
S první inspirativní přednáškou vystoupil Frank Riemensperger, viceprezident Americké komory pro obchod v Německu. Hovořil o kombinaci možností, zkušeností a služeb, které tvoří jeden velký ekosystém a jsou pro každou společnost velkou konkurenční výhodou.
„O všem už nerozhoduje pouze účel a úspěch výrobku, ale i dojem, který kolem něj dokážete vybudovat, a jak jej prodáte zákazníkovi,“ podotkl Riemensperger. Typickou ukázkou může být Skleněná manufaktura v Drážďanech, kde koncern Volkswagen vyrábí na zakázku luxusní limuzíny podle požadavků zákazníka ručními metodami a prodává je s patřičným ceremoniálem v doprovodu symfonického orchestru. „Snahou je vyrábět chytré produkty a využít při nich moderní trendy výroby v souladu s iniciativou Průmysl 4.0 a Internetu věcí. S tím souvisí i nasazení kolaborativních robotů spolupracujících s lidmi,“ doplnil Riemensperger.
„S vývojem digitalizace je potřeba změnit nejen výrobní technologie, ale i celý obchodní model,“ uvedl Laurent Blanchard, který má na starost rozvoj trhu (EMEAR). S Adreasem Barthem předvedl živě výhody platformy 3D Experience, která v sobě ukrývá silné nástroje pro navrhování výrobků s ohledem na celoživotní cyklus a životní prostředí (PLM).
Aditivní výroba
Aditivní výroba – zejména ta zaměřená na 3D tisk kovů – se již stává běžnou výrobní etapou vývojové fáze při realizaci prototypů. Platforma 3D Experience obsahuje nástroje pro topologickou optimalizaci a navrhování bionických konstrukcí, které vedou k lehkým kovovým konstrukcím. O tom se mohli přesvědčit přítomní i v předsálí, kde byla metodika navrhování živě předvedena s případovými studiemi na platformě 3D Experience.
Podívejte se na ukázku využití řešení Simulia při navrhování součástí vyráběných aditivní technologií:
I když aditivní výroba představuje jedno řešení, během výrobní etapy ji doprovází množství procesů. Souvisejí s předvýrobní částí, ve které již konstruktér musí zvažovat výrobu 3D tiskem – i s ohledem na optimalizaci tvaru digitálního modelu. Budeme-li hovořit o fázích po dokončení stavby, následují procesy tepelného zpracování, povrchové úpravy, dokončovací procesy obráběním a kontrola a měření. Ucelené řešení a zázemí pro takovou výrobu, včetně výzkumu a vývoje v práškové metalurgii, představil Konstantin von Niessen ze společnosti Oerlikon.
Agilní výroba a iniciativa Průmysl 4.0
Klíčovým faktorem konkurenceschopné výroby je dostatečná spolupráce různých organizačních jednotek na paralelní úrovni. Zde je řeč o tzv. agilní výrobě. Značný počet výrobních poruch se děje proto, že různé organizační jednotky pracují na rozdílných úrovních. Práce se na sebe v mnoha případech nabaluje, což vede k časovým prodlevám a opožděným dodávkám výroby (jedná se o tzv. sériový typ). Typický případ ilustroval Darko Sucic z produktového oddělení pro řešení Delmia. Ten představil výrobní proces v pojetí iniciativy Průmysl 4.0 na jednoduchých příkladech – domácnosti a stavebnici Lego.
V Německu se průmyslu daří
Se zaváděním iniciativy Průmysl 4.0 bychom se mohli nechat inspirovat v západních zemích. V odpolední části fóra se konala otevřená diskuse s odborníky, kteří již mají zkušenosti s transformací ekonomických a obchodních modelů do výrobních procesů. Digitalizace změnila pravidla celosvětového hospodářství a údaje potřebné pro řízení obchodních modelů jsou nezbytné k zajištění kompatibility evropského průmyslu. Je třeba definovat digitální strategii od základních kroků.
Transfer technologií mezi vědou a praxí mohou podpořit různé projekty, jako například Podpora malých a středních podniků, kterou už se podařilo zavést i v České republice. Cílem projektů je účinně podpořit iniciativu Průmysl 4.0 i do podniků s malým rozpočtem, které si osvojení nových trendů nemůžou z finančních důvodů a znalostní kapacity dovolit. Vytváření hodnot v digitálních oblastech potřebuje silné zázemí: odborné znalosti, zkušenosti, hbitost i rychlost.
3D Experience Forum 2016 bylo zajímavou příležitostí setkat se s vedoucími pracovníky z nejrůznějších firem a průmyslových odvětví. Ti si již dávno uvědomili výhody digitalizace a transformace obchodních modelů, proto si udržují náskok před konkurencí.
Prohlédněte si konferenci ve fotografiích.
Foto: Marek Pagáč