Zakladatel populární sociální sítě Facebook Mark Zuckerberg oficiálně potvrdil na summitu Vanity Fair v San Francisku, že vyvíjí vlastní platformu rozšířené reality. Zároveň dodal, že vývoj a vlastní realizace nebudou jednoduché.

Sociální síť Facebook již vstoupila do oblasti virtuální reality, když získala Oculus VR. Ve spolupráci s firmou Samsung se připravuje na spuštění populárního a nejznámějšího řešení virtuálních brýlí Oculus Rift. Oproti virtuální realitě však dostane sociální síť prostřednictvím rozšířené reality jinou příležitost – dokáže uživatele spojit s jejich prostředím. Vývoj je však na začátku a k vysněnému cíli povede ještě dlouhá cesta.

Rozšířenou realitu jste měli možnost vidět i na letošním MSV 2015 v Brně. Foto: Youtube.com
Rozšířenou realitu jste měli možnost vidět i na letošním MSV 2015 v Brně. Prezentovalo ji Vydavatelství Nová média. Foto: Youtube.com

Rozšířená realita na letošním strojírenském veletrhu

Rozšířenou realitu jste měli možnost vidět i na letošním MSV 2015 v Brně, kde ji prezentovalo Vydavatelství Nová média. To vyvinulo jako první v České republice aplikaci rozšířené reality Augo Konstruktér, s níž si můžete nad magazínem Konstruktér a speciální přílohou Trendy ve strojírenských technologiích zobrazovat na svém stole virtuální 3D modely výrobků. Nad třetím letošním vydáním magazínu Konstruktér 3/2015 můžete zobrazit např. nejdražší české auto Hoffmann & Novague, upínací přípravky společnosti Schunk nebo konstrukční řešení šicího stroje zpracované společností Technodat.

První aplikaci rozšířené reality letos s úspěchem prezentovalo na veletrhu Vydavatelství Nová média. Pokud si stáhnete bezplatné řešení Augo Konstruktér z internetových obchodů Google Play nebo Aple Store a zamíříte kameru dotykového zařízení na papír, jež obsahuje ukrytý kód, můžete si prohlédnout zajímavá zařízení ve 3D. Modelem šicího stroje v rozšířené realitě se chlubila společnost Technodat
První aplikaci rozšířené reality letos s úspěchem prezentovalo na veletrhu Vydavatelství Nová média. Pokud si stáhnete bezplatné řešení Augo Konstruktér z internetových obchodů Google Play nebo Aple Store a zamíříte kameru dotykového zařízení na papír, jež obsahuje ukrytý kód – tzv. marker, můžete si prohlédnout zajímavá zařízení ve 3D. Modelem šicího stroje v rozšířené realitě se chlubila společnost Technodat. Foto: Marek Pagáč

Virtuální versus rozšířená realita

Virtuální realita (anglicky virtual reality) je technologie umožňující uživateli stát se součástí simulovaného prostředí a zároveň vytváří iluzi okolního světa. Vytváří tak vizuální zážitek na monitorech či prostřednictvím audiovizuálních helem nebo brýlí. Pokud je součástí systému virtuální reality i speciální oblečení, dovede snímat pohyb (pohybové senzory) a stimulovat hmat (datová rukavice). Virtuální realita nalezla uplatnění v lékařství, sportech (správná technika pohybu), vzdělávání (virtuální animace), při bojovém výcviku, v konstrukci strojních částí, u pilotování, hraní her atd.

Živé ukázky na semináři doplní vizualizace s virtuálními brýlemi Oculus Rift. Foto: Jiří Pánek
Ukázka virtuální reality s virtuálními brýlemi Oculus Rift. Při výuce je používá například Střední průmyslová škola a Obchodní akademie v Bruntále pro řešení projektu Virtuální laboratoř. Foto: Jiří Pánek

Rozšířenou realitou (anglicky augmented reality) se označuje reálný svět doplněný o počítačem vytvořené digitální modely. Jedná se o zobrazení v reálném čase prostřednictvím kamery (fotoaparát, chytrý telefon, tablet atd.) a následné doplnění o digitální prvky – informace o daném objektu. Ty mohou být ukryty v textu nebo 2D či 3D objektu. V případě kamery se nejčastěji používá pro ukrytí informace tzv. marker. Jakmile jej aplikace rozpozná, určí jeho polohu i orientaci v prostoru snímaného prostředí. Na základě těchto informací pak dokáže doplnit scénu o 3D model. Rozpoznání markeru spočívá na kvalitě a rozlišení kamery a správném osvětlení. Zpravidla se jedná o jednoduché černobílé piktogramy – symboly, QR kódy apod. – nebo obrázky. Využití rozšířené reality se uplatňuje ve vzdělávání, reklamě, marketingu i v podpoře prodeje, e-shopech, hrách a zábavě.

Komentáře