Dopravní letoun A380, špičkový model společnosti Airbus, se zdánlivě bez námahy pohybuje vzduchem. Než však vzlétne, prochází náročným montážním procesem, při kterém se využívají i těžkotonážní plošiny. V omezeném prostoru výrobního podniku v Hamburku se podsestavy přemisťují na platformách Kuka OmniMove s koly Mecanum.

Téměř každý den manipulují zaměstnanci německého podniku s patnáct metrů dlouhými a 90 tun těžkými trupy letounu A380 v omezeném prostoru o velikosti fotbalového stadionu. S díly přitom dovedou manipulovat s milimetrovou přesností. K tomu jim napomáhají montážní plošiny Kuka OmniMove s všesměrovými typy kol Mecanum.

V budově, kde se letadla A380 kompletují, používá společnost Airbus dvě mobilní transportní plošiny OmniMove. Pro dopravu zvláště velkých dílů je lze spojit k sobě. Foto: Airbus
V budově, kde se letadla A380 kompletují, používá společnost Airbus dvě mobilní transportní plošiny OmniMove. Pro dopravu zvlášť velkých dílů je lze spojit k sobě. Foto: Airbus

Konstrukce kol zaručuje takřka neomezenou manévrovatelnost. Kola jsou sestavena z jednotlivých válečků uspořádaných v úhlu 45 stupňů vůči ose. Plošiny jsou snadno ovladatelné a nenáročné na výkon. Pracovat mohou nepřetržitě až 48 hodin. Aby bylo možno zvládnout výrobní takt jednotlivých dílů, plošiny se pohybující podél montážní linie.

Konstrukce kol Mecanum je sestavena z válečků uspořádaných v úhlu 45 stupňů vůči ose. Foto: Microrobo.com
Konstrukce kol Mecanum je sestavena z válečků uspořádaných v úhlu 45 stupňů vůči ose. Foto: Microrobo.com

Spolupráce společností Kuka a Airbus spočívá v provázanosti inovací z automobilového do leteckého průmyslu. V Hamburku se již nachází výrobní linka s nepřetržitým roboticky automatizovaným provozem, který je v tomto výrobním průmyslu ojedinělý. Airbus také plánuje zřídit další linku pro nový typ letadla.

Zdroj: Kuka

Komentáře