Zlínskou společnost Tescoma asi není nutno dlouze představovat. Možná překvapivé – a jistě zajímavé – bude však pro mnohé čtenáře zjištění, že tento tradiční český výrobce kuchyňských pomůcek patří k průkopníkům praktického využití 3D tisku u nás.

Navzdory silné konkurenci se zlínské Tescomě během dvaceti let její existence podařilo vybudovat renomé kvalitní značky kuchyňského náčiní. Díky vlastnímu vývoji a důsledné kontrole výrobků si může na rozdíl od jiných dovolit nabízet až desetiletou záruku. Mnoho jejích výrobků se opírá o patenty s celosvětovou platností, řada z nich je navíc ohodnocena některou z prestižních cen za design.

Od ruční skici po funkční díl lze díky 3D tiskárně dospět velice rychle.
Od ruční skici po funkční díl lze díky 3D tiskárně dospět velice rychle.

Design ostatně hraje u výrobků Tescomy důležitou roli. Vyniká však především pro svoji účelnost, při níž se líbivé tvary snoubí s dokonale promyšlenou funkčností. Snad také proto si právě tato firma jako jedna z vůbec prvních v Česku našla cestu ke 3D tiskárnám, které umožňují vyrábět funkční díly v libovolné fázi vývoje produktu za účelem jejich posuzování a ladění.

3D tisk namísto obrábění

První 3D tiskárnu si Tescoma pořídila již před více než patnácti lety a navzdory tomu, že tato zařízení od té doby prošla ohromným pokrokem, označuje hlavní designér Tescomy Ladislav Škoda letitou 3D tiskárnu Stratasys Prodigy ještě dnes jako „malý zázrak“. Na to dodává, že již počáteční zkušenosti s rychlou výrobou prototypů (tj. rapid prototyping) zcela předčily původní očekávání a ve srovnání s postupy používanými do té doby konstruktéry a designéry nadchla rychlostí i uživatelským komfortem.

Zdrojová data pro 3D tisk vznikají jako virtuální prototyp v CAD softwaru.
Zdrojová data pro 3D tisk vznikají jako virtuální prototyp v CAD softwaru.

Díky schopnosti vytvářet velmi detailní tenkostěnné modely v kratším čase proto 3D tisk v tomto případě zcela nahradil CNC obrábění. Od té doby je hlavním prostředkem k realizaci koncepčních modelů v Tescomě a v současnosti nenajdete jediný výrobek z její aktuální produkce, který by za sebou neměl vývoj v podobě mnoha testovacích prototypů vyrobených na 3D tiskárnách.

Jejich produktem nejsou jen modely pro posouzení designu, ale také houževnaté funkční prototypy například z polykarbonátu, přímo určené pro testování, které odolají i vyšším teplotám. FDM modely již v Tescomě použili dokonce také jako matrice pro výrobu forem výrobků z keramiky a porcelánu. V jiném případě zase slouží 3D výtisk jako forma pro vakuové tváření blistrů prodejních obalů.

Tiskne se v kanceláři i na cestách

Tescoma v současnosti používá profesionální FDM zařízení Stratasys Fortus 400mc, Dimension Elite, Uprint Plus a dále 3D tiskárny Objet Eden a Connex 500 s technologií PolyJet, které umožňují tisknout z široké škály materiálů od tvrdých po elastické a transparentní, dokonce i z více druhů materiálu zároveň. O dodávky i údržbu zařízení se firmě stará kuřimská společnost MCAE Systems.

Mezi výrobkem z formy a 3D výtiskem nemusejí být zásadní funkční ani materiálové rozdíly.
Mezi výrobkem z formy a 3D výtiskem nemusejí být zásadní funkční ani materiálové rozdíly.

Jedna z menších 3D tiskáren, konkrétně Uprint Plus, slouží designérům Tescomy také mobilně při cestách na pravidelné stáže v italské Brescii, kde společně s tamním týmem marketingových a obchodních specialistů vyvíjí výrobky specifické především pro středomořský trh. Pro okamžitou zpětnou vazbu bylo nutné nalézt časově nejefektivnější způsob získání fyzických prototypů ke konzultacím a následnému vývoji. 3D tiskárna Uprint Plus se tak díky nenáročnosti na obsluhu a malým přepravním rozměrům stala nepostradatelným pomocníkem při těchto pracovních pobytech kreativců z Tescomy v zahraničí.

Rychlejší realizace tvůrčích nápadů

Ladislav Škoda hodnotí 3D tisk jako „úžasný nástroj“, díky kterému se daří výrazně zkvalitňovat vyvíjené výrobky prostřednictvím desítek vývojových variant vytvářených modelů. Ještě předtím, než se však může první idea zhmotnit z STL souboru ve stavební komoře 3D tiskárny, vzniká pochopitelně jako virtuální 3D model v CAD softwaru, kam se dostává až poté, co mu jeho základní rysy vetknul designér tím nejsvobodnějším nástrojem kreativců – tedy skicováním tužkou na obyčejný papír.

Celková doba vývoje jednoho produktu od schválení nápadu po vyjmutí prvního sériového kusu z formy zabere zhruba půl roku až rok. Díky využití moderních technologií, umožňujících velmi rychlé reakce na veškeré změny v návrzích, je však v současnosti Tescoma schopna produkovat ročně až tři sta novinek, přičemž její sortiment čítá celkově na tři tisíce položek.

Napsal Jan Homola. Fotografie poskytla společnost Tescoma.

www.tescoma.cz

 

Komentáře