Vynálezce 3D tisku metodou FDM, zakladatel firmy Stratasys a její současný předseda představenstva poskytl na veletrhu Euromold ve Frankfurtu stejně jako vloni exkluzivní rozhovor časopisu Konstruktér.

Stojí v čele výrobce 3D tiskáren s tržní kapitalizací přesahující 4,1 miliardy dolarů, což z něj dělá světovou jedničku. Přesto zůstává Scott S. Crump sympaťákem, který si ve svém extrémně nabitém programu najde čas na novináře z malé České republiky a pak s ním hovoří o svých radostech, jak vnímá ambiciózní konkurenci, i o tom, jak musí svému otci v důchodu obstarávat náplně pro domácí 3D tiskárnu, co mu vloni daroval, aby se táta konečně seznámil s tím zázrakem, kterým jeho syn změnil svět.

Scott Crump (vpravo) si povídá na stánku firmy Stratasys ze zástupcem konkurenčního EOSu. Konkurence je však pouze zdánlivá, neboť po akvizici servisních společností Solid Concepts a Harvest Technologies, jež poskytují služby aditivní výroby, jsou Stratasys a EOS strategickými partnery v oblasti 3D tisku kovových výrobků.
Scott Crump (vpravo) si povídá na stánku firmy Stratasys ze zástupcem konkurenčního EOSu. Konkurence je však pouze zdánlivá, neboť po akvizici servisních společností Solid Concepts a Harvest Technologies, jež poskytují služby aditivní výroby, jsou Stratasys a EOS strategickými partnery v oblasti 3D tisku kovových výrobků.

Stratasys letos přestavil opravdu velké množství novinek. Které z nich budou podle vás hrát největší význam do budoucna?

Scott S. Crump: Rozhodně je to náš velký posun směrem k poskytování služeb aditivní výroby. Již dříve jsme disponovali servisní kanceláří RedEye, nicméně po letošní akvizici firem Solid Concepts a Harvest Technologies jsme nyní mimo jiné největším světovým dodavatelem dílů pro letectví vyráběných 3D tiskem. Když teď jedeme k našim zákazníkům, jako je GE nebo Boeing, můžeme jim nabídnout osm různých technologií výroby. S vaší otázkou souvisí i další akvizice, při níž jsme získali do našich struktur společnost GrabCAD a její cloudovou platformu pro sdílení 3D dat. Je jen otázkou času, kdy do tohoto webového systému přidáme funkce pro kalkulace ceny výroby podle nahraného CAD modelu, nebo třeba nástroje pro podporu prodeje takto vyrobených produktů našeho zákazníka. S GrabCADem jsme posílili hlavně v oblasti softwaru a návaznosti na CAD, kde byla naše vazba zatím pouze nepřímá.

Jaké důvody vás vůbec ke koupi GrabCADu vedly? Šlo vám více o technologii nebo o její širokou uživatelskou základnu?

Těch důvodů bylo mnoho. Jedním je holý fakt, že GrabCAD má dnes asi 1,5 milionu uživatelů. Nejsou to jen uživatelé CAD softwaru, ale také spousta lidí, kteří prostě jen občas potřebují pracovat se 3D daty, ovšem nevlastní licenci příslušného softwaru, nebo se jim nechce kvůli drobným úkonům pokaždé spouštět pracovní stanici. Od doby, co nám patří MakerBot, máme po celém světě instalováno kolem sta tisíce 3D tiskáren. Prostřednictvím on-line databází 3D modelů, jako je náš Thingiverse.com a nebo právě Grabcad.com, zpřístupňujeme našim zákazníkům ohromnou spoustu digitálního obsahu.

Můžete přiblížit, jaké máte plány s integrací GrabCADu v rámci Stratasysu?

S týmem GrabCADu jsme strávili osm týdnů cestováním po světě za jejich zákazníky a poznáváním, jak jejich řešení funguje. Na základě toho jsme si stanovili několik cílů pro nejbližší roky a harmonogram jejich plnění. Teď především musíme dál pečovat o to, v čem GrabCAD vyniká a na základě toho můžeme hledat další cesty obchodního rozvoje. Při akvizicích, jako je tato, je zapotřebí přistupovat k jakékoliv integraci maximálně citlivě, abychom jako velká korporace nezničili start-upovou firmu, neboť lidi jsou na to citliví. My jsme si to vyzkoušeli už na MakerBotu a můžu říct, že je to opravdu nelehký úkol.

Jakým dalším směrem je podle vás potřeba zatlačit, aby se 3D tisk stal ještě používanějším, než doposud?

Velkou výzvou jsou materiály používané pro 3D tisk – očekávám, že další cesta povede ke kompozitům, například k dílům vyztuženým skleněnými vlákny. Dalším úkolem je zdokonalit používaný software tak, aby byl intuitivnější. U nás na tom pracuje celý tým lidí. Samostatnou kapitolou je potom tisk opravdu velkých, nebo naopak velmi malých výrobků.

Když jsme spolu hovořili před rokem, projevoval jste se poměrně skepticky k zařízením pro 3D tisk z kovů. Na veletrhu Euromold letos dodavatelé takových systémů v rozloze výstavní plochy zabrali dobrou polovinu. Myslíte si, že se na kovový 3D tisk nakonec taky zaměříte?

Ono to tak nevypadá, protože my na naší expozici žádnou 3D tiskárnu na kov nemáme, ale v tuto chvíli jsme popravdě největším dodavatelem dílů vyráběných technologií SLS v USA a velkou část naší produkce představují kovové výrobky. Sami žádnou 3D tiskárnu tohoto typu nevyvíjíme a ani to zatím neplánujeme, protože v tomto oboru nemáme zkušenosti, ale jako poskytovatel služeb v tomto smysl vidím. Pokud jde o prodeje 3D tiskáren na kov, tento trh pořád vnímám jako nezralý, poptávka se teprve začíná rodit. Prvouživatelé si s těmito stroji jistě užijí spoustu legrace – je vidět, že uplatnění začínají v aspoň trochu větším měřítku konečně nacházet na univerzitách, ale pořád hovoříme o prodejích řádově desítek strojů, což pro nás není zajímavý byznys.

Pokud byste v budoucnu vyhodnotili, že již nastal ten pravý čas, pustíte se i do prodeje 3D tiskáren kovových dílů?

Naší současnou strategií je produkovat velké množství dílů pro různé aplikace, tyto aplikace zpětně vyhodnocovat a dospět tak k závěrům, které z nich stojí za to dál rozvíjet. Pak se možná jednou dopracujeme k objevu vhodného zařízení pro danou oblast. Nemyslím si, že bychom kdy hledali obecné řešení pro široké použití. Pokud se tou cestou vydáme, budeme hledat specializovaný systém pro určitou technickou aplikaci tištěných kovových dílů.

Když nedávno firma Hewlett-Packard představila svoji „přelomovou“ technologii 3D tisku, nenechalo to vaši společnost chladnou a vydali jste k tomu vlastní oficiální prohlášení. Jaký máte vy osobně názor na vstup HP do byznysu se 3D tiskárnami?

Před několika lety jsme po nějakou dobu s HP obchodně spolupracovali a odnesl jsem si z toho takovou zkušenost, že oni dokážou přitáhnout skutečně velkou pozornost a zvýšit obecné povědomí o nabízených technologiích. To je něco, co pro nás samotné stále představuje problém. Například na veletrzích bývají lidé z toho, co prezentujeme, obvykle většinou nadšení. Ale jen minimum z nich opravdu ví, jaké jsou reálné možnosti těchto technologií. Neustále je musíme popostrkovat k tomuto poznání, což nás sice pořád baví, ale dá to práci. Myslím si, že právě v tomto může HP trhu významně pomoci, protože oni jednoduše umějí propagovat technologie. Dokázali to už mnohokrát u svých vlastních produktů a dařilo se jim to i s našimi low-endovými 3D tiskárnami, když je během naší spolupráce několik let prodávali v USA.

Co si myslíte o oné technologii 3D tisku, kterou HP představila – bude opravdu tak přelomová, jak hlásá marketing?

V tomto ohledu jsem zdrženlivý. Nemyslím si, že by přinesli něco opravdu revolučního ve smyslu přelomové technologické změny. To, co zatím ukázali, je technika známá alespoň deset let a možná bude úžasná, ale nebude to znamenat změnu hry, jak proklamují. My po našich mnohaletých zkušenostech moc dobře víme, že jeden stroj nedokáže nabídnout komplexní řešení. Máme v tomto sice k HP zdravý respekt, ale zároveň taky desítky let náskoku.

Je to jenom náhoda, že jste zrovna v tuto dobu zaměstnali na pozici viceprezidenta a šéfa marketingu Chrise Morgana, který předtím čtvrt století pracoval právě pro Hewlett-Packard?

Ano, to je náhoda. Jsme s ním v kontaktu několik let a on pro HP už nějakou dobu nepracoval.

Plánujete využít jeho zkušenosti v marketingu k většímu zviditelnění Stratasysu?

Jeho úkoly půjdou tímto směrem, ale v tuto chvíli pro nás není prioritou posilování značky, ačkoliv i na to určitě jednou přijde. Nyní investujeme především do dalšího vývoje našich produktů, letos to bude zhruba 100 milionů dolarů. Uvědomme si, že zde hovoříme o trhu, kde se neprodávají miliony 3D tiskáren. V tom jsme pořád na začátku. Tím pádem ani náš marketing neodpovídá tomu, jako bychom dodávali zboží do supermarketů.

V amerických obchodních domech nicméně začínáte nabízet široké veřejnosti vaše cenově nejdostupnější 3D tiskárny. Jak s odstupem času hodnotíte vaši investici do koupě jejich výrobce, MakerBot Industries?

To byla jasná trefa do černého. Nikdy předtím jsem neviděl, že by nějaká firma, nebo v tomto případě už naše divize, mohla růst tak rychlým tempem. Je to absolutně úžasné. K vaší předchozí otázce – tady se však bavíme o zařízeních, která používají hlavně studenti nebo školy. Nicméně, je to trefa do černého. Kéž bych se takových dočkával každý rok.

Vloni jste daroval 3D tiskárnu MakerBot svému otci. Hraje si s ní ještě?

Ano, je z ní stále nadšený. Má s ní jen jeden problém – pořád si stěžuje, že už zase spotřeboval všechen tiskový materiál a chce, abych mu ho dodal víc. Objednává si to přímo u mě nebo u Breho (pozn. red. – Bre Pettis je zakladatel MakerBot Industries) a my mu vždycky říkáme, proč si to neobjedná přes web. Jenže on neumí používat internet, takže to bude asi už pořád na nás.

Připravil a vyfotografoval Jan Homola. Za zprostředkování schůzky s panem Crumpem děkujeme společnosti MCAE Systems.

www.stratasys.cz

Komentáře