Eric J. Wilhelm je konstruktér se špičkovým vzděláním, nadšený kutil a taky dolarový milionář, který před pár lety prodal firmě Autodesk populární web Instructables.com. Nyní v řadách přední světové softwarové firmy přivádí k životu profesionální 3D tiskárnu Ember.

Na konferenci Autodesk University 2014, která probíhala počátkem prosince v Las Vegas (více v článku „Autodesk University 2014: Konec navrhování mrtvých věcí“) byla odborné veřejnosti poprvé naživo představena 3D tiskárna Ember, ztělesňující záměr firmy Autodesk podpořit masové využívání 3D tisku při vývoji výrobků. Díky naší přítomnosti na této události vám přinášíme také rozhovor s autorem této tiskárny, která by – slovy šéfa Autodesku Carla Basse – „mohla všechno změnit“.

Eric J. Wilhelm na konferenci Autodesk University 2014, kde prezentoval prototyp 3D tiskárny Ember na softwarové platformě Spark.
Eric J. Wilhelm na konferenci Autodesk University 2014, kde prezentoval prototyp 3D tiskárny Ember na softwarové platformě Spark.

Eric J. Wilhelm vystudoval strojní inženýrství na MIT a během práce na svém doktorátu v roce 2001 si chodíval vyvětrat hlavu na pláž aktivitou zvanou kite-surfing. Nedostatek náčiní pro tento sport jej přivedl k nápadu vyvinout si vlastní prkno a doplňky, přičemž své plány průběžně publikoval na webu. Ten se stal záhy velmi populárním a ve výsledku z něj vzešel portál Instructables.com plný tipů a nápadů na ledacos, od elektroniky po vaření. Před čtyřmi lety tento web překvapivě koupila firma Autodesk a s ním do jeho řad přišel i Eric J. Wilhelm.

Co se pro vás touto akvizicí změnilo – kromě toho, že jste se stal zaměstnancem jedné z největších softwarových firem na světě?

Eric J. Wilhelm: Přibylo mi do života trochu korporátních nesmyslů, ale především mám nyní přístup ke zdrojům, o kterých se mi dřív ani nesnilo. Nakonec i to, že z toho nakonec vzešla možnost vyvinout vlastní 3D tiskárnu a s Autodeskem za zády s ní zasáhnout do celého trhu, je něco úžasného.

Odkud vůbec vzešel ten nápad? Autodesk je softwarová firma a 3D tiskárna do jeho nabídky přese všechno příliš nezapadá…

Nápad na 3D tiskárnu vzešel ze struktur Autodesku, protože chce podpořit masivnější využívání technologií 3D tisku, jež dosud naráží na mnohé bariéry. Jelikož mám technicky blízko k vývoji elektroniky, svěřili ten úkol mě. Nedělám na tom ale sám, mám celý tým skvělých lidí, kteří pomohli přivést Ember po zhruba ročním vývoji na svět.

Co vás vedlo k volbě technologie DLP (pozn. red. – Digital Light Processing označuje vysoce detailní 3D tisk metodou vytvrzování tekutého fotopolymeru světelným paprskem).

Předtím, než jsme se pustili do vývoje, provedli jsme důkladný průzkum trhu a tato technologie nám přišla jednoduše zajímavá.

Zatímco nejrozšířenější FFF technologii vyvinula komunita kolem projektu RepRap odvozením od komerční metody FDM, které před pár lety vypršela patentová ochrana, vy přicházíte s kopií technologie DLP jako komerční firma. Neobáváte se možných soudních sporů plynoucích z konfliktů s platnými patenty?

Nemyslím si, že bychom narušovali nějaký patent. Naše snaha vyplývá z vůle pomoci trhu se 3D tiskem, zpřístupnit lidem zajímavou technologii, která je může posunout dál. Nemám strach, že by nám z toho něco hrozilo.

Autodesk tvrdí, že celý tento váš projekt bude „otevřený“ veřejnosti. Co to bude znamenat?

Jakmile 3D tiskárnu Ember dokončíme, zpřístupníme její kompletní dokumentaci na internetu. Stejně jako plány pro hardware bude otevřená také softwarová platforma Spark, i receptura na používanou umělou pryskyřici. Lidé tedy budou moci na tento vývoj navázat, a to ve všech ohledech, od hardwaru, přes software po materiály a dále je rozvíjet či zdokonalovat.

Připravil a vyfotografoval Jan Homola.

spark.autodesk.com/ember

 

3 Comments

Komentáře