3.9.2018 0

Vize budoucnosti: Výroba dopravních prostředků 3D tiskem a na stisknutí tlačítka

Vize budoucnosti: Výroba dopravních prostředků 3D tiskem a na stisknutí tlačítka

Kalifornský startup Hackrod považuje 3D tisk jako zásadní článek ve výrobním řetězci dopravních prostředků individuálními návrhy a 3D tiskem. Nápad je vskutku ambiciózní, automobily a motocykly na zakázku chce vyrábět stisknutím tlačítka.

Představa startupu z Kalifornie je taková, že si sami s pomocí aplikace navrhnete svůj sportovní vůz a jediným stisknutím tlačítka jej odešlete do výroby. Nemusíte u prodejce pracně vybírat barvu ráfků nebo čalounění sedadel či rozhodovat o doplňcích, místo toho si sami na obrazovce navrhnete karoserii, podvozek nebo interiér automobilu. I když se zatím stále jedná jen o nereálnou představu, zakladatelé kalifornského startupu ji již testují. S pomocí softwaru od společnosti Siemens chtějí dosáhnout toho, aby se tento futuristický scénář stal v následujících letech realitou.

La Bandita od Hackrodu je první auto, které by mohlo být vyvinuto ve virtuální realitě a vyrobeno pomocí umělé inteligence a 3D tisku. Foto: Siemens

Auto snů vytištěné na přání

V červenci na Goodwoodském festivalu rychlosti v západním Sussexu společnost Hackrod představila ve stanu Siemens Future Lab studii proveditelnosti pojmenovanou La Bandita. Jedná se o speedster vyrobený z uhlíku a hliníku, který využívá nejmodernější výrobní technologie, jako je tisk na zakázku. Forma byla nejdříve navržena ve virtuálním prostoru a až poté se začal vytvářet optimalizovaný rámec vozidla s využitím inteligentních návrhových programů ze softwaru společnosti Siemens pro správu životního cyklu výrobku (PLM). Speedster je nyní realizován vrstvou po vrstvě v 3D tiskárně o velikosti garáže. Prototyp by měl být dokončen ještě letos. Při vývoji se využívá i simulační software, který umožňuje týmu předpovídat, jak se bude vozidlo chovat při jízdě. Tím se výrazně snižuje počet nutných fyzických testů. Data ze skutečných crash testů a z testů reálného chování vozidla se vracejí zpět do konstrukčního softwaru a ihned se implementují do návrhových změn.

Organický design

Speedster je zabalen do aerodynamického, ale strukturálně jednoduché karbonového rámu, připomínajícího klasický Silver Arrow od Mercedesu. Vozidlo je poháněno elektrickým motorem Tesla, který lze do vytištěného těla oproti motoru s vnitřním spalováním snadněji integrovat, poněvadž má mnohem méně komponentů a je bez manuální převodovky. Podvozek z hliníkové slitiny je lehký, vhodný pro 3D tisk a nevyžaduje prakticky žádné svařované švy ani šroubování.

Výrobu dopravních prostředků pod kalifornským startupem zajisťuje velkorozměrová 3D tiskárna. Foto: Siemens

Rozhodující výhodou platformy Siemens je integrace výroby. Pomáhá překonat přechod od záměru návrhu k uvedení produktu na trh. Průmyslový 3D tisk zcela eliminuje opotřebovávání nákladných nástrojů během velkého výrobního cyklu a je v podstatě nenahraditelný, poněvadž organicky vypadající design vytvořený umělou inteligencí nelze realizovat tradičními frézovacími nebo tvářecími stroji. Hackrod vyvinul pro speciální futuristické designy víceosé 3D tiskárny, které jsou řízeny řídicími jednotkami Siemens-Sinumerik. 3D tiskárna, kterou používají k výrobě této uhlíkové karoserie, je možná dokonce největší na světě. Je téměř čtyři metry široká, dlouhá přibližně sedm a půl metru a asi tři metry vysoká. Ještě důležitější ale je, že je zcela univerzální – nejenže tiskne, ale také skenuje a k úplnému dokončená vytištěného dílu používá přesné obráběcí stroje. Je to unikátní zařízení, které nemá ve světě obdoby.

Vývoj a testování dopravních prostředků ve virtuálním prostředí zajišťuje software od společnosti Siemens. Foto: Siemens

Vizí a očekávání zakladatelů firmy Hackrod je, že zákazníci začnou již brzy využívat tuto všestrannou výrobní platformu prostřednictvím on-line portálu a s její pomocí si navrhnou své auto snů. Tuto platformu budou moct využívat i jiní výrobci a dodavatelé vozidel, aby si jejich zákazníci sami mohli vytvářet a tisknout individuální návrhy. Za tuto službu by pak společnost Hackrod dostávala provizi. Jedná se o zcela nový způsob výroby a obchodu, který má bezesporu obrovský potenciál.

Zdroj: Siemens

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *