Výhody i nevýhody 3D tisku jsou současným tématem mnoha konferencí a diskusních fór. Najdou se však společnosti, které vidí výhody 3D tisku s odstupem několika let a vsází na to, že se prototypová výroba stane součástí i běžné výroby dílů, u kterých dává smysl jejich odlehčení nebo tzv. kustomizace. Všimněme si však zajímavého trendu, který poukazuje na výhody 3D tisku v oblasti topologické optimalizace s využitím konstruování bionických prvků. Ačkoliv jsou nápady futuristické, výroba je předražená a neuvažuje se s jejich zavedením do sériové výroby, design, při kterém nemají konstruktéři žádná omezení, je velmi atraktivní.
Aditivní výroba nahrává futuristickým nápadům. V minulosti jsme mohli vidět koncept vytištěného rámu horského kola z titanové slitiny Ti6Al4V, které představila společnost Renishaw. Odlehčenou konstrukci z niklové oceli vytiskl koncern Airbus, aby představil budoucnost odlehčených dílů v letadlech. První elektrokolo eBike na míru cyklistovi s integrovanou baterií ve vytištěném rámu uvedla společnost Kinazo Design, která jej vyrábí na 3D tiskárně Concept Laser na Slovensku. Dalším průkopníkem je BMW.



Budoucnost 3D tisku a odlehčení dopravních prostředků topologickou optimalizací s návrhem bionické konstrukce vidí i BMW. Na technologickém dni v Marseille představila společnost vytištěný rám motocyklu S1000RR, jehož tvar optimalizoval speciální software. Rám tvoří tři díly, které byly vyrobeny technologií SLM – spékáním práškového kovu vrstvu po vrstvy. Tyto díly byly následně svařeny, aby vytvořily jeden celistvý rám. Velikost jednotlivých dílů je totiž ovlivněna stavební komorou.


Rám a vytištěné díly motocyklu jsou zdokumentovány ve videu (1,5 minuty, anglicky):
BMW vidí v aditivní potenciál. Motocykl s bionickým rámem není jediným výstupem z vlastní prototypové dílny. Podívejte se, na jaké prototypy využívá BMW výhody 3D tisku: