13.7.2018 0

Boenig představil koncept nadzvukového letadla

Boenig představil koncept nadzvukového letadla

Americký výrobce letadel Boeing uvažuje na výrobou nadzvukového cestování. Alespoň to dokazuje poodhalený projekt, jehož éru začal Concord v provozu British Airways a Air France považovaný zá krále vzduchu. Koncept představila firma na konferenci AIAA (Americký institut letectví a astronautiky).

Nadzvukový dopravní letoun má dosahovat rychlosti až Mach 5. Podle informací poskytnuté firmou Boeing by se měl letoun dostat do provozu za dvacet až třicet let. Projekt navazuje ne studii, kterou firma představila již letos v lednu jako průzkumný letoun. Stroj by neměl sloužit pouze pro vojenské účely, ale měl by být nasazený i pro komerční účely.

I přesto, že bude rychlost letounu přesahovat 6 tisíc kilometrů, počítá se výkonnějšími verzemi, která budou vycházet z představeného konceptu. S rostoucí rychlostí však samozřejmě souvisí vývoj konstrukčních materiálů. I tak plánovaná rychlost bude stačit pro překonání Atlantského oceánu během dvou hodin a cestu přes Tichý oceán zvládne za tři hodiny. Letoun tak splní požadavky cestujících – a to je přelet přeletět přes oceán tam i zpět za jediný den.

Konstruktéři se při konstrukci motoru inspirují letounem z 60. let. Vzorem je pro ně dvoumotorový proudový strategický průzkumný Lockheed SR-71 Blackbird. Postaven byl jako vývojový typ průzkumného letounu A-12 OXCART společností Lockheed a její divizi Skunk Works. Ten drží do dnešních dní rychlostní rekord s lidskou posádkou. Naměřená rychlost činila 3,29 Ma, což je 3 529,6 kilometrů za hodinu.

Uvidíme, čím překvapí Boeing za 30 let. Foto: Boeing

Nadzvukové letadlo od Boeingu, které ještě nemá jméno, by se mělo zařadit mezi soukromá proudová letadla, letadla pro manažerské účely a Boeing 737. Očekávaná kapacita cestujících se předpokládá okolo 100 pasažérů s ohledem na konstrukci interiéru.

V porovnání se současnými letadly bude mít letadlo i mimořádnou cestovní hladinu, ve které se bude pohybovat. Zatímco běžné dopravní stroje létají ve výšce třicet až čtyřicet strop (devět až dvanáct kilometrů), nový nadzvukový dopravní letoun bude létat ve třiceti kilometrech. V této výšce je již běžné sledovat zakulacení země i černou oblohu, která je charakteristická pro vesmírný prostor. Při vzletu pasažéři zažijí i pocit přetížení, který bude trvat po dobu patnácti minut.

Konstruktéři Boeingu odhadují, že by první prototyp mohl vzniknout do deseti let. O podobné projektu však uvažují i jiní výrobci letadel. S dostupných informací však zůstávají „při zemi“. Provozní rychlost uvažují okolo jednoho Machu, která je však z hlediska aerodynamiky komplikovaná. U této rychlosti rostou síly, které stroj musí překonat.

Zdroj: Boeing, Wikipedie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *