PRUMYSL.CZ KONSTRUKTER.CZ 3D-TISK.CZ MATEMATIKA.CZ HLEDAME.CZ

Pevnostní analýzu dopravního letadla zpracovávají pro Airbus až dva tisíce lidí

Dva tisíce vývojářů v padesáti firmách rozptýlených po celém světě – tak ohromný je tým lidí, kteří pracují na pevnostní analýze a certifikaci jediného letounu Airbus A350-900.

Model A350-900 z typové řady A350 XWB je prvním letounem společnosti Airbus, při jehož vývoji bylo použito společné prostředí známé jako ISAMI (Improved Structural Analysis through Multidisciplinary Integration). To je založeno na simulačním softwaru LMS Caesam a slouží ke sjednocení analytických výpočtů a certifikačních procesů.

Letoun A350-900 bude prvním Airbusem, jehož trup a křídla tvoří polymer vyztužený uhlíkovým vláknem. Foto: Airbus

Letoun A350-900 bude prvním Airbusem, jehož trup a křídla tvoří polymer vyztužený uhlíkovým vláknem. Foto: Airbus

LMS Caesam je systém od firmy LMS, dceřiné společnosti Siemensu, který v Airbusu poskytuje jednotný základ pro procesy, metody, nástroje a knihovny dat v celém projektu. Nahrazuje přitom více než čtyři sta různých nástrojů používaných v minulosti.

Detail z průběhu pevnostní analýzy trupu letadla Airbus A350-900. Zdroj: Siemens/Airbus

Detail z průběhu pevnostní analýzy trupu letadla Airbus A350-900. Zdroj: Siemens/Airbus

S využitím tohoto systému vytvořil Airbus rozhraní pro zátěžovou pevnostní analýzu, jež hodlá využít také na svých dalších projektech. Poslouží mu například při dimenzování draků a certifikacích letounů A350-1000 a A320 Neo. Systém mimo jiné zvládne odhadnout hmotnost letadla již ve velmi raných fázích vývojového procesu. Pro předběžné dimenzování letadel slouží Airbusu aplikace Presto (Pre-sizing of Structures for Trade-Offs), která taktéž vychází ze systému LMS Caesam.

Integrace pevnostních výpočtů v systému LMS Samtech Caesam. Zdroj: Siemens/Airbus

Integrace pevnostních výpočtů v systému LMS Samtech Caesam. Zdroj: Siemens/Airbus

Úkolem LMS Caesam je v tomto případě především synchronizace, automatizace a implementace procesů při pevnostních analýzách. Díky tomu, že je navrženo na míru potřebám výrobců letadel, pomáhá toto řešení šetřit čas i náklady v průběhu celého vývoje.

Mohlo by vás také zajímat

Přidejte k článku svůj komentář

Komentář podléhá autorizaci ze strany redakce, proto se nezobrazí ihned po vložení. Vyhrazujeme si právo odstranit příspěvky, které jsou v rozporu s dobrými mravy nebo platnou legislativou. Slušnou a konstruktivní diskusi vítáme!