STROJIRENSTVI.CZ KONSTRUKTER.CZ 3D-TISK.CZ MATEMATIKA.CZ HLEDAME.CZ

F1 ve školách #1: Zápisník mladých konstruktérů

Když redakci CAXMIXu oslovil student Jan Šnebergr s prosbou, zda bychom mediálně podpořili tým jeho spolužáků, kteří se účastní celosvětové soutěže „F1 ve školách“, neváhali jsme ani minutu.

Podpora rozvoje počítačových technologií v průmyslu je základním smyslem existence našich médií. Nabídli jsme proto panu Šnebergrovi, aby na našem webu publikoval celý seriál článků, ve kterém bude on a jeho spolupracovníci popisovat postup soutěží, jejíž průběh má šanci zaujmout i profesionály z konstrukční praxe.

Podobnou šanci, jako zainteresovaný soutěžní tým Masteride, má samozřejmě každý, kdo by stál o publicitu touto cestou. V případě zájmu stačí, abyste nám sdělili svoji představu o mediální spolupráci na email redakce@caxmix.cz.

Vaše redakce.


Základem je fungující tým

„Formule 1 ve školách“ je vzdělávací soutěž pro holky i kluky ve věku od 15 do 19 let. Účastní se jí zástupci 31 zemí z celého světa. Cílem soutěže je navrhnout, zkonstruovat, vyrobit a nakonec i závodit s vlastním modelem formule. Ta je vyrobena z balzy, měkkého a velmi lehkého dřeva. Model je poháněn bombičkou s CO2. Závod je spuštěn stiskem tlačítka na startovacím zařízení. Tento spínač stiskne člen týmu, který má nejrychlejší reakci, po zhasnutí startovacích světel. Trať je dlouhá 20 m, model formule tuto vzdálenost urazí přibližně za 1 vteřinu.

Do soutěže jsme se přihlásili s chutí si zasoutěžit a hlavně získat touto cestou nové vědomosti jak o samotné konstrukci a výrobě, tak i další zkušenosti, které soutěž nabízí. Případný úspěch v  soutěži nám poskytne lepší rozhled na trhu práce a nabídne nám mnoho dalších možností osobního i profesního růstu. Díky problémům, se kterými se průběžně setkáváme, se učíme, jak v daných případech postupovat a vše zdárně vyřešit.

Chtěli bychom tímto poděkovat firmě Top Tech, která nám poskytla program SolidCAM a učí nás, jak v něm pracovat. S jejich spoluprácí jsme velice spokojeni. Jak jejich přístup k výrobě formule, tak přístup k výuce týmu, jsou po všech směrech kladné.

Výroba přípravku a zkušebního materiálu na formuli.
(Foto: Tým Masteride)

S návrhem modelu jsme začali v polovině října loňského roku, když jsme se přihlásili do soutěže. První návrhy byly opravdu zajímavé, ale vybrat se musel pouze jeden. Funkci konstruktéra si vybral Adam Pomikálek. Koncem prosince byl návrh hotový a od té doby jej průběžně zdokonalujeme.

V polovině února jsme jeli na testovací dráhu do Brna, kde proběhl testi rychlosti formule a rychlosti reakce jednotlivých členů v týmu. Testování se zúčastnila i patronka týmu Marcela Ehlová, která jako navigátorka jezdila závody rally.

Patronka týmu Marcela Ehlová a učitel odborného výcviku Roman Zajíc.
(Foto: Tým Masteride)

V prvním zápisku do našeho blogu na CAXMIXu bych vám rád představil členy našeho týmu a jejich specializace. Jsme čtyřčlenná skupina studentů 2. Ročníku ze Středního odborného učiliště v Letohradu, obor nástrojař.

Týmovým manažerem jsem já, Jan Šnebergr. Mojí úlohou je dohled na činnost týmu a výroby, hledání sponzorů, mediálních partnerů, materiálu pro výrobu modelu formule, tvorba propagačních materiálů a zajištění propagace týmu.

Petr Moravec je náš výrobní inženýr. Pracuje na tvorbě programu pro obrábění modelu F1, výrobě přípravků, komponent, lakování a povrchová úpravy modelu. Při své práci úzce spolupracuje s konstruktérem.

Tím je Adam Pomikálek. Zpracovává návrh modelu formule a přípravků, jeho konstrukci v programu SolidWorks a spolupracuje s výrobním inženýrem.

Grafik Libor Hubálek má na starosti návrh grafického vzhledu formule, plakátů, loga týmu, propagačních materiálů a grafiku soutěžního boxu.

V následujících dnech se budu zabývat postupem návrhu a výroby soutěžní formule, kterou vyvíjíme.

(Autor: Jan Šnebergr)

Mohlo by vás také zajímat

Přidejte k článku svůj komentář

Komentář podléhá autorizaci ze strany redakce, proto se nezobrazí ihned po vložení. Vyhrazujeme si právo odstranit příspěvky, které jsou v rozporu s dobrými mravy nebo platnou legislativou. Slušnou a konstruktivní diskusi vítáme!