STROJIRENSTVI.CZ KONSTRUKTER.CZ 3D-TISK.CZ MATEMATIKA.CZ HLEDAME.CZ

CAD trendy pro rok 2011 podle manažera PTC

Sdílejte tento článek na Twitteru
6. 1. 2011, | Komentáře jsou vypnuty

Programový ředitel firmy PTC Geoff Hedges, který má primárně na starosti rozvoj nové platformy Creo, se ve svém blogu rozhovořil o největších očekáváních vkládaných letos do dalšího rozvoje softwaru pro počítačové navrhování. S mírnou skepsí, pramenící z malé české reality, od něj citujeme několik klíčových postřehů.

Letošní rok by měl být podle autora příspěvku pro sféru tzv. PLM řešení veskrze pozitivním. Jelikož během ekonomické recese mnohé firmy ořezaly své provozní náklady doslova „na kost“, nacházejí se nyní ve vhodném startovním bodu pro nový rozjezd a při této příležitosti by neměly opomenout moderní nástroje, které jim mohou pomoci získat potřebnou konkurenceschopnost. Citována je analýza organizace Aberdeen Group, prokazující, nakolik lépe se daří firmám se správně implementovaným PLM systémem proti těm, které takové aplikace nevyužívají.

Být sociální neznamená „být na Facebooku“

Se slovem „sociální“ se snaží spojovat většina soudobých aktivit na internetu. Sociální sítě jsou fenoménem, ke kterému se pokoušejí najít cestu i výrobci CAD a PLM systémů, nicméně podle všeho v této oblasti zatím narážejí. Sama PTC sociální sítě předloni analyzovala rozsáhlou anketou pod záminkou dalšího vývoje jejích internetových aktivit.

Také ona pravděpodobně zjistila, že uživatelé návrhových systémů netráví čas na Facebooku, leč v technickém softwaru, pro nějž jim na tyto volnočasové aktivity nezbývá čas. Možná i proto Geoff Hedges upozorňuje, že ačkoliv by firmy měly být „více sociální“, neznamená to angažmá na Facebooku, Twitteru nebo LinkedIn, ale začlenění komunitních technologií do interních firemních procesů, díky nimž vznikne bližší spojení mezi jednotlivými zaměstnanci zapojenými do projektů.

Faktory jako komplikovanost těchto procesů, kdy je do nich zařazeno množství profesí a jim podléhajících jednotlivců, nebo roztříštěnost týmů, jejichž členy mohou dělit ohromné geografické vzdálenosti napříč zeměkoulí, jeho námětu nahrávají. Z pohledu běžného českého uživatele CAD systému však je však přece jen jakékoliv „sociálno“ v tomto duchu hudbou vzdálené budoucnosti. Určitým způsobem tuto problematiku již nyní velmi dobře řeší nejrůznější systémy pro správu dat (PDM), které navíc zohledňují nezbytné schvalovací procedury, bez nichž žádný návrh v běžné byrokracii nemůže projít k realizaci.

Chytrý mobil je dobrá pomůcka i velké riziko

Další vize je věnovaná rozmachu mobilních zařízení. Zmiňovaná studie firmy Gartner Group udává, že ke konci loňského roku používalo taková zařízení, schopná přístupu na web a výpočetních operací, zhruba 1,2 miliardy lidí.

Hedges se chytře vyhýbá jakémukoliv zúročení takových přístrojů ve strojírenské praxi – hrátky s 3D CAD modelem na displeji iPhonu jsou sice efektní, nicméně zde jejich výhoda začíná i končí a jakkoliv opravdu přínosné využití ustupuje skutečnosti, že možnost přenášet technická data na mobilech nebo nově moderních tabletech pro výrobce představují spíše rizika.

Jsou-li zaměstnanci vybaveni prostředky k přenášení a zobrazování technických dat, vzniká zde prostor k nežádoucím únikům chráněných informací, ať už cíleně nebo nechtěně, kdy konstruktér zapomene svůj iPod v tramvaji nebo mu je odcizen prostým kapsářem.

Autor článku proto zdůrazňuje potřebu zvláštního zabezpečení důležitých dat, a to jak šifrováním přímo na přenosných zařízeních, tak ze strany firem, jež taková data svým zaměstnancům umožňují na mobilech přenášet.

Vycházet vstříc zákazníkům se vyplatí

Poslední myšlenkou, kterou Geoff Hedges rozvádí, je „masová kustomizace“, čili zdánlivý protiklad, jenž v češtině volně nabývá významu „přizpůsobování výrobků jednotlivým zákazníkům v masovém měřítku“.

Silná konkurence a vysoké požadavky zákazníků vedou k poptávce po výrobcích, jež dokážou naplnit individuální požadavky jednotlivce, ačkoliv vycházejí z jedné typové řady. V českých podmínkách a zcela mimo strojírenství jako příklad krásně poslouží tuzemská firma Botas, jež své kultovní „botasky“ začala vyrábět v bezpočtu barevných variací dle zadání kupujících.

Taková flexibilita znamená velké nároky na organizaci výrobních procesů, které se bez správného softwarového řešení neobejdou. Jak dokazuje zmíněný výrobce tenisek, je toto příležitost pro každého, kdo má dobrý nápad a slušně fungující zázemí.

Náš článek je nezávislým redakčním komentářem, který se v dílčích částech opírá o náměty zmíněné v uvedeném blogu.

Mohlo by vás také zajímat

Komentáře k tomuto článku jsou uzavřeny.