Výhody reverzního inženýrství a 3D technologií využila společnost MCAE Systems při rekonstrukci lodního šroubu na obojživelném voze Amphicar. Netradiční veterán zkrášlil vodní hladinu Brněnské přehrady na konci října.

Obojživelný osobní automobil Amphicar vyráběla stejnojmenná německá automobilka v letech 1961–1968. První prototyp však představila již v roce 1958 na autosalonu v Ženevě. Celkem bylo vyrobeno 3878 vozidel, první z nich bylo zkonstruováno pro potřeby německého Wehrmachtu. Zájem o vozy byl také v USA.

Plvabu v Amphicaru si vyzkoušel i prezident spojených států Lyndon B. Johnson. Jeho funkční období bylo v letech 1963-1968. Foto: World War Two in Pictures
Plavbu v Amphicaru si vyzkoušel i prezident spojených států Lyndon B. Johnson (funkční období 1963–1969). Foto: World War Two in Pictures

Motor z vozidla Triumph Herald byl umístěn vzadu a poháněl zadní nápravu. Pokud se vůz pohyboval po vodě, byl pohon přenášen na dva lodní šrouby. Automobil nebyl vybaven kormidlem, směr jízdy ovlivňovalo natáčení kol. Obojživelník dosahoval maximální rychlosti 110 kilometrů za hodinu po souši a 12 kilometrů za hodinu po vodní hladině.

Obojživelník Amphicar zvládne jízdu po souši i vodní hladině. Foto: MCAE Systems
Obojživelník Amphicar zvládne jízdu po souši i vodní hladině. Foto: MCAE Systems

Jeden exemplář vlastní i společnost MK Technology, která je zároveň technologickým partnerem firmy MCAE Systems. Z důvodu zachování provozuschopnosti se společnosti rozhodly pro rekonstrukci převodovky lodního šroubu pomocí reverzního inženýrství s využitím 3D technologií, kterými disponují. Převodovku skenovali pomocí optického skeneru Atos od firmy GOM a převedli ji do digitální podoby. V řešení Tebis byla provedena úprava naskenovaných dat a ověření, zda je možné lodní šrouby ovládat nezávisle na sobě a zlepšit tak ovladatelnost auta na vodní hladině. Pak bylo teprve možné provádět analýzy, simulace a měření.

Lodní šrouby se ukrývají pod zadní nápravou. Foto: MCAE Systems
Lodní šrouby se ukrývají pod zadní nápravou. Foto: MCAE Systems

Na 3D tiskárnách od firem Stratasys a Voxeljet byly vytištěny modely pro silikonovou formu i pro přímé vypálení ze skořepiny. Simulace tuhnutí a lití kovu do skořepiny přispěly k vytvoření hrubého odlitku. Pro rychlejší výrobu byl zvolen systém Cyclon, který umožňuje mj. vysokorychlostní sušení a vyrobení formy během několika hodin (standardní postup trvá i několik dnů). Obrobení funkčních ploch bylo programováno rovněž v CAD/CAM řešení Tebis, závěrečná rozměrová kontrola pak proběhla s použitím optického skeneru Atos.

V areálu TJ Lodní sporty u Brněnské přehrady 28. října 2015 sledovala zkušební plavbu obojživelného vozidla Amhipcar přibližně stovka diváků. Někteří z nich měli možnost zažít okružní plavbu na vlastní kůži. Všichni přítomní obdrželi pamětní pohlednici a na závěr se mohli podívat pod kapotu a přesvědčit se, že do interiéru nepronikla ani kapka vody.

Všichni přítomní obdrželi pamětní pohlednici a na závěr se mohli podívat pod kapotu a přesvědčit se, že do interiéru nepronikla ani kapka vody. Foto: MCAE Systems
Pod kapotu se nedostala ani kapka vody. Foto: MCAE Systems

Podívejte se, jak probíhala okružní jízda po Brněnské přehradě.

Komentáře